Uszkodzony sworzeń wahacza to najgorsze co możesz lekceważyć. W ten sposób możesz jednak uniknąć problemów na drodze

Uszkodzony sworzeń wahacza to najgorsze co możesz lekceważyć. W ten sposób możesz jednak uniknąć problemów na drodze

sworzeń wahacza

Podaj dalej

Jak ważnym elementem w samochodzie jest sworzeń wahacza wie tylko ten, kogo kiedyś spotkała nieprzyjemność z nim związana. Wystarczy tylko poszperać chwilę w internecie przekonać się do czego jego awaria może doprowadzić przy niewielkiej prędkości, o większej nawet nie wspominając. Dlatego też pod żadnym pozorem nie należy lekceważyć wszelkich objawów uszkodzenia tego elementu. A po czy je rozpoznać?

Sworzeń wahacza sercem zawieszenia

zawieszenie kolo amortyzatory

Zerwanie bądź wybicie sworznia wahacza w trakcie podróży samochodem, to jedna z najgorszych rzeczy jaka może przydarzyć się kierowcy. Każdy z nas powinien zdawać sobie sprawę, czy w naszym samochodzie jest zawieszenie wielowahaczowe, czy jednowahaczowe. To bardzo istotna sprawa, bowiem dużo mówi o tym, co może przytrafić się na drodze w trakcie awarii.

W pierwszym przypadku koło zaczyna poruszać się w całkowicie dowolną stronę, ale nadal pozostanie ono w osi. Z kolei drugi przypadek to już zupełnie czarny scenariusz. Po wypięciu sworznia koło będzie poruszać się w dowolną stronę, ale i również może wyskoczyć z osi ustawiając się poziomo do drogi. To może doprowadzić nawet do tego, że pojazd będzie koziołkował.

Dlatego też trzeba jeździć uważnie po drodze – omijać dziury i wszelkie nierówności. Wszystko po tym, aby oszczędzać zawieszenie i aby sworzeń wahacza nie wypiął się, jeżeli jest już uszkodzony. Podobnie wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o krawężniki, ”leżących policjantów” czy inne tego typu uważane za nierówności. Zawsze należy przed nimi zwolnić i spokojnie pokonać, aby niepotrzebnie nie przemęczać elementów zawieszenia.

sworzeń wahacza

Jak wykryć uszkodzony sworzeń wahacza?

Tytułowy element praktycznie nigdy nie psuje się w danej chwili, a cały proces trwa. I można go bardzo łatwo wyłapać, jeżeli posiadamy choć garstkę wiedzy. Najbardziej widoczną rzeczą są luzy na tym elemencie zawieszenia. Bywająwyczuwalne ale i też słyszalne w postaci stuków i hałasów dobiegających z okolicy koła podczas jazdy. Lepsi kierowcy i bardziej doświadczeni mogą wyczuć to także na kierownicy, która reaguje z większym opóźnieniem.

Nigdy pod żadnym pozorem nie należy lekceważyć takich objawów. Jeżeli czujemy, że sytuacja jest naprawdę poważna, wtedy nawet lepiej wezwać lawetę, która odholuje nas do warsztatu. Tam mechanicy bardzo szybko uporają się z usterką, gdy tylko będą już mieli odpowiednie części.

sworzeń wahacza

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News