Strefa czystego transportu zbliża się wielkimi krokami. Masz stary diesel? Dostaniesz czas na pozbycie się go

Strefa czystego transportu zbliża się wielkimi krokami. Masz stary diesel? Dostaniesz czas na pozbycie się go

spaliny diesel silnik

Podaj dalej

Temat stref czystego transportu co kilka tygodni wraca niczym bumerang. Jak to ma jednak w swoim zwyczaju za każdym razem, gdy o nim mowa chodzi o kolejne zmiany. A tych i tym razem nie brakuje i jak zawsze budzą one kontrowersje. Dochodzi do sytuacji, że coraz mocniej trafiają w kierowców mających LPG, a zwłaszcza ten ”nieszczęsny” diesel.

Co ze strefami czystego transportu?

Jednym z zasadniczych pytań jest to, kiedy w końcu oficjalnie poznamy szczegóły związane ze strefami czystego transportu. Na to pytanie jeszcze nikt tak naprawdę nie zna odpowiedzi, choć kilkukrotnie była już mowa o tym, że powinno to nastąpić niebawem. Czy uda się jeszcze przed wakacjami albo w ich trakcie? Oby!

Wiadomo, że poruszać w nich będą się mogły tylko pojazdy elektryczne, wodorowe oraz napędzane gazem ziemnym. Samorządy będą jednak w tej kwestii decyzyjne i będą mogły odpowiednią uchwałą sprawić, że np. auta z LPG będą mogły wjeżdżać w strefę.

We wcześniejszym projekcie było bardzo dużo wykluczeń, które wręcz sprawiały, że strefy istniałyby tylko na papierze. W ostatnim projekcie miało się wiele pozmieniać pod tym względem. Chodzi m.in o odwiedziny osób w strefach czy o przedsiębiorców dowożących towar do sklepów. Ich nie ujęto już w wykluczeniach.

Miasta mają wiele zastrzeżeń

Wiadomo już, że wiele miast ma zastrzeżenia już do tego, jak mają wygląd strefy czystego transportu. Chodzi m.in. o Krajowy Plan Odbudowy, który jest z tym połączony. Brak tutaj logiki, jeżeli chodzi o wsparcie dla miast, a dokładniej o szczegóły spłaty kredytów zaciągniętych pod to.

Sam obowiązek wprowadzania stref to jedno, ale jego realizacja to druga rzecz, która niejako jest pomijana jeżeli chodzi o szczegóły. Zapewne najwięcej kontrowersji pojawi się jak zawsze w momencie wprowadzania zmian.

Trzy lata i koniec

Zapisy ogólne to jedno, ale każde miasto będzie mogło o trzy lata wydłużyć w czasie dany przepis na swoim terenie. Po tym okresie stary diesel czy LPG już całkowicie będą miały zakaz wjazdu. Jeżeli złamią przepis kara będzie wynosiła nawet 500 zł.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News