Diesel? Prawidłowe dbanie o filtr DPF i jego metody czyszczenia. To prostsze niż myślisz

Diesel? Prawidłowe dbanie o filtr DPF i jego metody czyszczenia. To prostsze niż myślisz

Podaj dalej

Jeżeli zapytać właścicieli samochodów z silnikiem typu diesel, co jest ich największą zmorą, zapewne większość wskaże filtr DPF. Tak naprawdę to urządzenie jest praktycznie bezawaryjne, a jedyne co mu może zaszkodzić to… kierowca. Dokładniej mówiąc chodzi o złe użytkowanie pojazdu, które przekłada się następnie na duże koszty.

Silnik typu diesel i metody dbania o DPF

filtr czyszczenie diesel

Jedną z podstawowych metod jest stosowanie oleju do silnika, który nie pozostawia po sobie zbyt wiele sadzy. Informacje takie można wyczytać na produkcje, z reguły już na głównej etykiecie można zobaczyć takie oznakowania jak LowSAPS, DPF czy Emmision System Protection.

Często można usłyszeć o tym, aby tankować paliwo dobrej jakości. Choć wielu uważa, że to mrzonka to jednak markowe stacje posiadają wbrew pozorom lepsze jakościowe paliwo. Ma to bardzo wiele plusów jeżeli chodzi o nasz samochód, a jednym z nich jest właściwe wspomniany filtr.

Do podstawowych rzeczy zalicza się też czyszczenie zawory EGR. Jego zadaniem jest w dużej mierze kierowanie części spalin z powrotem do przewodu dolotowego, tym samym ograniczając emisję tlenków azotu.  Zawory mogą jednak się zaciąć i wówczas powstaje duży problem.

diesel spaliny dpf

Metody czyszczenia filtra

Jedną z najbardziej znanych metod czyszczenia DPF jest warsztatowe wypalanie sadzy. Silnik przełącza się wtedy w tryb wypalania filtra i utrzymuje na obrotach około 3000 przez pół godziny. W ten sposób układ wydechowy nabiera wysokiej temperatury i wypala zalegającą w nim sadzę. Po takim zabiegu trzeba pamiętać o tym, żeby wymienić olej.

Inną metodą jest płukania filtra w gorącej wodzie z detergentami przez około półgodziny. Niewątpliwie ta metoda jest droższa i rzadziej stosowana, choć jej rezultaty są znacznie lepsze, bowiem element jest dokładnie wyczyszczony. Nie zmienia to jednak faktu, że kolejne złe użytkowanie auta typu diesel znów go zapcha.

dpf smog spaliny

Niektóre warsztaty również bezpośrednio aplikują silny środek chemiczny, aby rozpuścić sadze i wszystkie zanieczyszczenia. Zdecydowanie jednak odradzamy ten sposób, choć wbrew pozorom wydaje się on najprostszy.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News