PILNE: Zapłacimy nowy podatek za używany samochód! Diesel będzie kosztował nas coroczną opłatę ekologiczną

PILNE: Zapłacimy nowy podatek za używany samochód! Diesel będzie kosztował nas coroczną opłatę ekologiczną

silnik diesel spaliny

Podaj dalej

To będą kolejne wyciągane pieniądze od kierowców, posiadających silnik typu diesel. Za każdy używany samochód przyjdzie nam zapłacić dodatkowy podatek. I to prawdopodobnie nie jednorazowy, a będzie on stały i płatny co rok. Jego wysokość ma być zależna od tego, jaki będziemy posiadać silnik, a dokładnie jak bardzo będzie zatruwał on powietrze.

Diesel niemile widziany, więc dodatkowo obciążony

diesel miasta spaliny

Pomysł na zmianę zgłosił Warszawski Alarm Smogowy, który nieustannie troszczy się o nasze powietrze i zdrowie. Stare samochody sprowadzane z innych krajów nie od dziś są używane za bomby ekologiczne. Nie spełniają one aktualnych norm emisji spalin, przez co jeżdżąc wyrzucają w powietrze wiele trujących cząsteczek. A liczba sprowadzanych aut z silnikiem typu diesel wciąż jest duża.

Zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi mimo wszystko w Polsce spada. Wciąż jednak nie są to takie liczby i takie spadki, o których można mówić pozytywnie. To po prostu światełko w tunelu, choć też bardzo odległe. Wszystko za sprawą tego, że spodziewany jest jeszcze większy import w związku z rozwijającą się szybko w innych krajach elektromobilnością.

W Ministerstwie Klimatu i Środowiska pojawiła się bardzo ciekawa propozycja zmian w przepisach. Choć na pewno nie ucieszy ona bardzo wielu kierowców planujących zakup samochodu, to na pewno zamiar jest bardzo istotny. Chodzi o wysokie stężnie NO2, które w dużej mierze powodują właśnie stare samochody z silnikiem typu diesel, a nie piece grzewcze.

diesel spaliny euro

Dania ma być dobrym przykładem

Jak walczyć z samochodowym smogiem pokazuje Dania. Tam każdy kierowca kupujący samochód musi liczyć się z dodatkową płatnością. Wylicza się ją na podstawie emisji spalin, rodzaju napędu i masy pojazdu. Podatek płaci się w trakcie nabywania samochodu. Może to być roczna opłata ekologiczna lub opłata rejestracyjna.

Cel jest oczywisty – zniechęcie kierowców do kupowania starych samochodów z napędem diesel bądź benzynowym. Zwłaszcza, że opłaty nie zawsze są małe. A biorąc pod uwagę, że średni wiek sprowadzanych aut z Niemiec to 12 lat, to kwota mogłaby być nie mała. W Polsce na pewno znacząco ograniczyłoby to sprowadzanie pojazdów.

diesel spaliny podatek

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News