Ograniczenie wieku dla starych aut na diesel, benzynę i LPG
Polski rząd musi zająć się odpowiednimi działaniami prawnymi i podatkowymi w kwestii starych samochodów. Bo nie chodzi tutaj o to co wydarzy się za 14 lat, ale o to co będzie się działo do tego czasu. A warto wspomnieć, że Polska to kraj do którego sprowadza się rocznie setki tysięcy starych samochodów napędzanych przez diesel, benzynę i LPG.
Nieprzypadkowo mówi się o Polsce, jako o ”złomowisku” starych pojazdów. Tyle tylko, że auta te nie trafiają na szrot, a w ręce kierowców. Przez ostatnie dziesiątki lat nie wprowadzono żadnych zmian w przepisach pod tym względem. To sprawia, że handlarze sprowadzają do kraju jaki chcą samochód, a następnie go sprzedają. Kwestie finansowe obywateli sprawiają, że dla wygody sięgamy po takie auta.
Wszyscy jednym głosem mówią, że przepisy muszą się w tej kwestii zmienić. Obywatele muszą być zachęcani do kupowania nowszych samochodów. Sprawdzanie wiekowych pojazdów, jak i ich kupowanie czy użytkowanie ma stać się po prostu nieopłacalne dla każdej ze stron. I w takim kierunku ma podążać rząd, który w przyszłym roku ma się nad tym tematem pochylić.
Eliminowanie z rynku starych samochodów
Rząd już był blisko zachęcenia części obywatelami do zmian wprowadzając strefy czystego transportu. Ostatecznie pomysł ten na finiszu upadł, choć na pewno przyczyniłby się do powolnych zmian w decyzjach obywateli. Jak zaznaczają eksperci tutaj jednak potrzeba znacznie bardziej zdecydowanych zmian niż same tego typu strefy.
Przepisy mają być już skuteczne na poziomie sprowadzania samochodów. Handlarze mają wiedzieć, że sprowadzenie i naprawa starego samochodu nie przyniesie zysku. Potencjalny właściciel natomiast przy zakupie takiego samochodu straci finansowo chcąc zarejestrować taki pojazd. To w skuteczny sposób ma odstraszyć przed zakupem.