PILNE: Diesel, benzyna i LPG. Mija historyczny rok od wielkiej zmiany. Ile więcej płacą kierowcy?

PILNE: Diesel, benzyna i LPG. Mija historyczny rok od wielkiej zmiany. Ile więcej płacą kierowcy?

ceny paliw diesel benzyna

Podaj dalej

Aż trudno w to uwierzyć, ale to już równy rok kiedy to diesel, benzyna i LPG kosztowały najtaniej w ubiegłym roku. To nie był jednak najtańszy okres dla 2020 roku, ale również jeden z najtańszych w ostatnich latach. W dość podobnych cenach kierowcy tankowali wcześniej na początku 2016 roku. Teraz sytuacja jest jednak zupełnie odwrotna niż rok temu.

Diesel, benzyna i LPG rok do roku

Od listopada ubiegłego roku miesiąc po miesiącu kierowcy w Polsce płacili za paliwo tylko i wyłącznie więcej. Ceny paliw nie zmalały w tym okresie praktycznie ani na moment, a mogliśmy się sporadycznie spotkać w przeciągu 2-3 tygodni z chwilową ”stabilizacją”. Później i tak doszło do wystrzału, który szybko zniwelował te błogie dni.

O tym jak bardzo sytuacja stała się poważna najlepiej widać po porównaniu cen rok do roku. Benzyna przez ostatnie 12 miesięcy podrożała 1,55 zł/l, diesel najwięcej bo aż o 1,67 zł/l, z koli LPG o 1,14 zł/l. Biorąc pod uwagę, iż mówimy tutaj wyłącznie o litrze różnica jest ogromna. Za pełny bak paliwa trzeba teraz zapłacić blisko 100 złotych więcej.

W przeciągu roku zatem od jednych z najniższych cen ostatnich lat doszliśmy do najwyższych cen w historii Polski. Dziś średnio za diesel i benzynę płacimy już nieco ponad 6 złotych, a autogaz jest na poziomie około 3,20 złotych. To na pewno nie koniec podwyżek, choć przewiduje się, że nie będa one już tak dynamiczne. Choć gwarancji na to nikt nie daje.

A miało być taniej

Co ciekawe, w sierpniu obiecywano nam, że po wakacjach paliwo będzie nieco tańsze. Okazało się jednak, że od tego czasu znacząco zdrożało w dwa miesiące. Diesel podrożał m.in. o 60 groszy, a LPG o 40 groszy. Prawda jest jednak także, że patrząc na ceny hurtowe i tak płacimy ”mało”. Paliwa powinny być droższe o około 20 groszy, jednak stacje rezygnują już od kilku tygodni ze swojej marży.

Warto zaznaczyć, że w hurcie paliwo już tak nie drożeje jak w ostatnim czasie. Mimo wszystko rafinerie wciąż sprzedają drożej paliwo, niż stacje paliw, a więc te mają możliwości  do tego, aby podnieść cenę. Tak naprawdę tracą na tym i zysków szukają, gdzie indziej. Taka sytuacja nie potrwa jednak długo. Istotne w tym wszystkim jest także to, że ceny ropy wciąż rosną i będą rosły, zwłaszcza im bliżej zimy.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News