Mało kto wie, że upał bardziej niszczy akumulator niż zima. To nie mróz stanowi tutaj największy problem

Mało kto wie, że upał bardziej niszczy akumulator niż zima. To nie mróz stanowi tutaj największy problem

akumulator moc wymiana

Podaj dalej

Wszystkim kierowcom akumulator kojarzy się głównie z okresem zimy i mrozów. To właśnie wtedy najczęściej dochodzi do jego rozładowania i wszystkich problemów z tym związanych. Paradoksalnie to jednak nie ten okres jest dla niego najgroźniejszy, a lato – dokładniej mówiąc dni z wysokimi temperaturami. Upalne słoneczni dni są w stanie doprowadzić nie tylko do rozładowania akumulatora, ale przyśpieszają również jego starzenie się.

Akumulator i idealna temperatura

Kupując akumulator producent zawsze określa czas jego działania. Tyle tylko, że mało kto wie z właścicieli samochodów, co jest dokładnie jego odnośnikiem. A jest nim temperatura i to nie byle jaka, a dokładnie 20 stopni Celsjusza. Wtedy możemy mieć gwarancję, że czas jaki producent zapewnia jest realny do spełnienia. Tutaj jest jednak zawsze haczyk, bo przecież… ten warunek nigdy nie jest i nie będzie do spełnienia.

Nasza bateria w samochodzie reaguje niezwykle na otoczenie. Jej spadek pojemności wraz ze zmianą temperatury jest naprawdę znaczący. W pełni sprawny i naładowany akumulator przy temperaturze 0 stopni Celsjusza posiada jedynie 80 procent swojej oryginalnej pojemności. Ujemne temperatury odbijają się jeszcze bardziej na kondycji akumulatora – przy temperaturze -10 stopni Celsjusza jest to już tylko 70 procent, a przy -25 stopni Celsjusza zaledwie 60 procent.

W drugą stronę jest jeszcze gorzej, o czym mało kto zdaje sobie sprawę. Wystarczy, że temperatura na dworze jest dodatnia i wynosi 30 stopni Celsjusza, a nasz akumulator ma tylko 50 procent pojemności! A przecież takie warunki pogodowe w okresie letnim z reguły są standardem. Jeżeli w naszym samochodzie znajduje się starszy akumulator może dojść do rozładowania bądź widocznych problemów – chociażby z odpaleniem pojazdu.

Starzenie się akumulatora

Wysokie temperatury przyśpieszają starzenie się akumulatora, a więc jego szybsze zużywanie się. Całe zjawisko dokładnie nazywa się degradacją parametrów akumulatora i jest zjawiskiem potwierdzonym. Choć do dziś wiele osób próbuje dojść tego, co dokładnie wywołuje to zjawisko. Są osoby, które obwiniają prąd o dużej wartości, inni z koli upatrują przyczyn w głębokim rozładowaniu baterii. Zgoda jest jednak w jendym – ciepłe dni są czymś okropnym dla akumulatora, co potwierdzają również szeroko zakrojone testy.

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News