Wszystkim kierowcom akumulator kojarzy się głównie z okresem zimy i mrozów. To właśnie wtedy najczęściej dochodzi do jego rozładowania i wszystkich problemów z tym związanych. Paradoksalnie to jednak nie ten okres jest dla niego najgroźniejszy, a lato – dokładniej mówiąc dni z wysokimi temperaturami. Upalne słoneczni dni są w stanie doprowadzić nie tylko do rozładowania akumulatora, ale przyśpieszają również jego starzenie się.
Akumulator i idealna temperatura
Kupując akumulator producent zawsze określa czas jego działania. Tyle tylko, że mało kto wie z właścicieli samochodów, co jest dokładnie jego odnośnikiem. A jest nim temperatura i to nie byle jaka, a dokładnie 20 stopni Celsjusza. Wtedy możemy mieć gwarancję, że czas jaki producent zapewnia jest realny do spełnienia. Tutaj jest jednak zawsze haczyk, bo przecież… ten warunek nigdy nie jest i nie będzie do spełnienia.
Nasza bateria w samochodzie reaguje niezwykle na otoczenie. Jej spadek pojemności wraz ze zmianą temperatury jest naprawdę znaczący. W pełni sprawny i naładowany akumulator przy temperaturze 0 stopni Celsjusza posiada jedynie 80 procent swojej oryginalnej pojemności. Ujemne temperatury odbijają się jeszcze bardziej na kondycji akumulatora – przy temperaturze -10 stopni Celsjusza jest to już tylko 70 procent, a przy -25 stopni Celsjusza zaledwie 60 procent.
W drugą stronę jest jeszcze gorzej, o czym mało kto zdaje sobie sprawę. Wystarczy, że temperatura na dworze jest dodatnia i wynosi 30 stopni Celsjusza, a nasz akumulator ma tylko 50 procent pojemności! A przecież takie warunki pogodowe w okresie letnim z reguły są standardem. Jeżeli w naszym samochodzie znajduje się starszy akumulator może dojść do rozładowania bądź widocznych problemów – chociażby z odpaleniem pojazdu.
Starzenie się akumulatora
Wysokie temperatury przyśpieszają starzenie się akumulatora, a więc jego szybsze zużywanie się. Całe zjawisko dokładnie nazywa się degradacją parametrów akumulatora i jest zjawiskiem potwierdzonym. Choć do dziś wiele osób próbuje dojść tego, co dokładnie wywołuje to zjawisko. Są osoby, które obwiniają prąd o dużej wartości, inni z koli upatrują przyczyn w głębokim rozładowaniu baterii. Zgoda jest jednak w jendym – ciepłe dni są czymś okropnym dla akumulatora, co potwierdzają również szeroko zakrojone testy.