Dlaczego autobus elektryczny dymi jak stary diesel? Zagadka która poruszyła całą Polskę rozwiązana

Dlaczego autobus elektryczny dymi jak stary diesel? Zagadka która poruszyła całą Polskę rozwiązana

diesel autobus elektryczny

Podaj dalej

Dlaczego autobus elektryczny dymi jak stary diesel? Zagadka która poruszyła całą Polskę jest dość prosta, a przy tym dość kontrowersyjna. Pokazuje ona bowiem, że nawet elektryki nie potrafią żyć bez ropy. Rodzi się zatem dość oczywiste pytanie, czy ta cała elektryfikacja pojazdów większych niż samochody osobowe naprawdę ma sens? Oczywiście, że ma.

Elektryk jak diesel

spaliny diesel autobus

Nagranie elektrycznego autobusu z PKN Katowice rozgrzało całą Polskę. Czytając komentarze zdaniem wielu osób to pokazuje patologie elektryfikacji motoryzacji. Bo jak samochód napędzany przez czyste źródło energii kopci niczym stary nieserwisowany diesel? Mało kto jednak wie, że w takich pojazdach ropa i tak się znajduje, bo po prostu musi.

Sam olej napędowy nie służy tutaj do poruszania się autobusu i nie ma nic wspólnego z całym napędem. Służy on wyłącznie do ogrzewania wnętrza pojazdu, a więc aby pasażerom było ciepło. – Właściwie nie ma autobusów elektrycznych, które nie miałyby ogrzewania na ropę. Piec jest uruchamiany, kiedy temperatura spada poniżej 5 stopni Celsjusza. Gdyby go nie było, a ogrzewanie miało być elektryczne, zasięg takich autobusów bardzo znacząco by spadł – powiedział Paweł Cyganek, wiceprezes PKM Katowice w rozmowie z Katowice24.info.

Tym samym nawet autobus elektryczny wytwarza spaliny zimą, a więc przyczynia się do powstawania smogu zimą. Nie da się jednak tutaj znaleźć jak na razie lepszego i tańszego rozwiązania. Akumulatory pojazdu nie byłyby w stanie ogrzać wnętrza, a przy tym jeszcze napędzać silnik. Zasięg takiego pojazdu byłby praktycznie żaden.

Czarne znaczy kopci

Diesel w autobusie zatem musi być, a jego zużycie szacowane jest na poziomie 1,5 litra ropy na godzinę. Nie jest to zatem dużo i tyle ile spala autobus, który nie jest elektryczny. Proporcje są zatem dość znaczące i zdecydowanie bardziej ekologiczny jest pojazd elektryczny. Choć na pewno ktoś może doczepić się do stwierdzenia widocznego na tyle autobusu ”100% electric”.

Ale to tak naprawdę marketing, brak dokładnej wiedzy ze strony wielu osób i… ”świadome” pomijanie tego typu wątków. Dzięki nagraniu, które pojawiło się w internecie wiele osób uświadomi sobie, jak wygląda to realnie. Warto jednak pamiętać jedną istotną rzecz. Autobus elektryczny kopci tylko, gdy temperatura spada poniżej 5 stopni Celsjusza. A więc przez zdecydowaną większość dni w roku jest naprawdę 100% electric.

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News