Czy w Polsce LPG zostanie wygryzione przez gaz CNG? I co tak naprawdę jest lepsze

Czy w Polsce LPG zostanie wygryzione przez gaz CNG? I co tak naprawdę jest lepsze

Podaj dalej

Samochód potencjalnie może być zasilany dwoma rodzajami gazu – LPG oraz CNG. Oczywiście każdy z nich jest inny i mając jedną instalację gazową, nie można tankować samochodu drugim rodzajem paliwa. Jest to zupełnie inny skład i różna konstrukcja instalacji. Co jest jednak lepsze i czy można zwiastować koniec słynnego Liquefied Petroleum Gas.

LPG a CNG

LPG stacja paliw

W Polsce najbardziej popularna jest mieszanka propanu z butanem w stanie ciekłym, na której jeździ miliony Polaków. Z kolei znacznie mniej popularny CNG to sprężony i magazynowany pod wysokim ciśnieniem metan, ten sam który większość Polaków ma w domowych kuchenkach. Co ciekawe, jest techniczna możliwość, aby z domowego przyłącza móc tankować samochód pod domem. Tyle, że wówczas trwa to kilka godzin i oficjalnie trzeba odprowadzać od tego akcyzę.

Oba paliwa są dostępne na stacjach, lecz o ile LPG można znaleźć praktycznie na każdej, to w przypadku CNG jest duży problem. Jeszcze kilka lat temu było ich nieco ponad dwadzieścia. W życie weszły jednak przepisy zobowiązujące do tego, aby w ramach ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych było ich więcej. To niewątpliwie pewien ratunek dla tych, co interesują się tym paliwem. Nie powinni mieć oni problemu z tym, aby znaleźć punkt w swojej okolicy.

Samo spalanie CNG sprzyja środowisku, gdyż nie powstają związku rakotwórcze, a emisja dwutlenku węgla jest mniejsza niż w przypadku benzyny czy diesla. Zdecydowanie tańsze jw użytkowaniu jest jednak LPG i to one nieprzypadkowo cieszy się większą popularnością wśród kierowców. Obecnie m3 CNG kosztuje około 3,70 zł.

lpg tanie cena

Co lepsze dla auta i silnika?

W przypadku CNG kierowca nie powinien odczuwać różnicy w jeździe, biorąc pod uwagę benzynę czy nawet LPG. O samą instalację gazową nie trzeba dbać znacznie więcej niż o konkurencyjną, choć wielu gazowników twierdzi, że lepiej częściej do niej zaglądać.

Niektórzy producenci wypuszczają nawet na rynek samochody z przygotowaną instalacją pod CNG. W Polsce nie cieszy się to dużą popularnością. Ciężko znaleźć takie auta nawet na rynku wtórnym, gdyż mało kto jest nimi zainteresowany.

tankowanie LPG gaz

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News