Powrót do przeszłości: jakie były zabytkowe samochody sportowe

Powrót do przeszłości: jakie były zabytkowe samochody sportowe

Powrót do przeszłości: jakie były zabytkowe samochody sportowe

Podaj dalej

Wszyscy kochamy adrenalinę. Dla niektórych to najlepszy sposób na pozbycie się napięcia nerwowego. Emocje, których doświadczamy, zmniejszają poziom stresu i niepokoju w naszym ciele. Wszystko to za pośrednictwem dopaminy i oksytocyny. Kształtują się one w momencie, gdy jesteśmy przestraszeni i podekscytowani. Niektórzy wybierają emocje od gry z kasyna z polska waluta, z kolei inni wolą sporty ekstremalne, np. wyścigi samochodowe. Dzisiaj Milan Rabszski – redaktor naczelny, autor i ekspert projektu TopKasynoOnline, opowie więcej o historii pojawienia się zabytkowych samochodów sportowych i o najpopularniejszych modelach w Polsce.

Ten artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z Top Kasyno Online

Samochód sportowy był zaprojektowany z naciskiem na maksymalną prędkość lub dreszczyk emocji podczas jazdy. Historia samochodów sportowych rozpoczęła się na długo przed pojawieniem się tego terminu. W 1900 roku inżynier Wilhelm Maybach na zlecenie przedsiębiorcy Emila Jellinka, francuskiego przedstawiciela firmy Daimler, zbudował samochód, który wyróżniał się większą stabilnością na drodze i niespotykaną w tamtych czasach średnią prędkością. Model otrzymał nazwę Daimler 35PS, nawiązując do maksymalnej mocy silnika. Jellinek uznał nazwę Daimler 35PS za zbyt nudną, więc nazwał samochód na cześć swojej najstarszej córki o przezwisku „Mercedes”. Pod tą nazwą samochód brał udział w wyścigach w Nicei i stał się nie tylko poprzednikiem nowoczesnych samochodów, a w szczególności samochodów sportowych, ale także założycielem legendarnej marki.

Innym znanym samochodem, który był wówczas popularny, był Mercer Raceabout, opracowany przez firmę Mercer Automobile Co. Został stworzony specjalnie do wyścigów. Co ciekawe, samochód nie posiadał drzwi, ścian bocznych, przedniej szyby ani pasów bezpieczeństwa. Trudno sobie wyobrazić, jak nieustraszeni byli kierowcy w tamtych czasach.

Był jeszcze jeden samochód, który po raz pierwszy pojawił się na rajdzie o puchar księcia Prus Henryka i otrzymał jego imię – „Książę Heinrich” („Benz Prinz Heinrich”). Wspomniany wyścig o nagrodę pruskiego księcia był najgłośniejszą i najbardziej prestiżową imprezą motoryzacyjną w Europie na początku XX wieku. Niemiecki projektant samochodów Ferdinand Porsche pracował nad stworzeniem pierwszego samochodu „Książę Heinrich” firmy Austro-Daimler. Za kierownicą samochodu, który stał się absolutnym liderem zawodów, siedział sam Porsche. W sumie „Książę Heinrich” wygrał około 50 wyścigów górskich.

Polska to jeden z największych producentów samochodów we Wschodniej Europie. Polacy są dumni z samochodów własnej motoryzacji i nadal ich używają. Trzeba oddać hołd polskim inżynierom – mieli oni naprawdę wyjątkową wyobraźnię i zapał. Przykładowo Fabryka Samochodów Osobowych przez 24 lata modyfikowała samochód Polonez. Silniki zostały zmienione na nowocześniejsze i mocniejsze. Dzięki temu pojawił się sportowy model samochodu, który brał udział w wyścigach samochodowych. Pomimo dość ostrych krawędzi, dzięki minimalnej ilości wystających elementów, samochód wyróżniał się znakomitą aerodynamiką.

Inny model tej samej firmy, który nazywał się Syrena, również podlegał ciągłym modyfikacjom. Wyprodukowano siedem wariantów tego samochodu, w tym jeden sportowy. Zaletą samochodu był jego mały rozmiar. Pozwoliło to nie tylko obniżyć cenę, ale także zwiększyć jego wydajność na rajdach samochodowych.

Nowe samochody z pewnością stały się bezpieczniejsze i bardziej zaawansowane technologicznie. Aktualnie mają mnóstwo stref poduszek powietrznych, pokładowe systemy ostrzegania o bliskości i inne ważne dodatki, które mogą uratować życie. A jednak wiele osób woli klasyczne samochody. Ludzie wybierają klasykę, ponieważ:

  • stare samochody są dostępne w różnych designach, często mają niezwykłe kształty, na które nie odważyliby się współcześni producenci. Dawniej projektanci mieli dużo większą swobodę.
  • Do naprawy większości samochodów retro wystarczy nawet powierzchowna wiedza i podstawowe narzędzia.

Nowoczesne samochody są przepełnione systemami wspomagającymi kierowcę. Zabytkowe samochody nie mają takich technologii. Kierowca może korzystać wyłącznie ze swojej wiedzy, która wnosi do życia wyjątkowe doświadczenie. Na naszym portalu często opowiadamy o wydarzeniach sportowych. Tutaj znajdziesz nasze podcasty po polsku: topkasynoonline.buzzsprout.com/ 

Główna koncepcja portalu on line: stworzono przez Polaków dla Polaków. Troszczymy się o naszych czytelnikach, dlatego w razie jakichkolwiek problemów służymy pomocą. Możesz się z nami skontaktować, korzystając z następujących danych kontaktowych:

  • numer telefonu do menedżerów portalu (możesz dzwonić i wysyłać SMS-y): +48 22 595 14 00;
  • adres e-mail: topkasynoonline@gmail.com
  • adres głównej siedziby TopKasynoOnline: ulica Złota 59, 00-120 Warszawa.

Pamiętaj, aby wybierać bezpieczne strony hazardowe. Obecnie jedyne legalne kasyno w Polsce to Total Casino http://topkasynoonline.com/review/total-casino/. Organ regulujący hazard przez internet w PL – Polskie Ministerstwo Finansów – wydał licencję temu online casino z Polski na prowadzenie usług hazardowych, dzięki czemu możesz bez problemów grać w nim za pieniądze. Nawiasem mówiąc, popularne metody płatności w Polsce to Blik, Przelewy24, Paysafecard, Bitcoin i Ecopayz. Przy pierwszych objawach uzależnienia od hazardu skontaktuj się z organem, który walczy z uzależnieniem od gier hazardowych – anonimowihazardzisci.org/

Aktualna data i czas napisania artykułu: styczeń 2023 

Uwaga! W Polsce niestety hazard z wykorzystaniem VPN jest nielegalny, dlatego treść zamieszczona w tym artykule jest wyłącznie informacyjna i dostępna dla użytkowników spoza Polski.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News