Portowy elektryk od Solarisa

Portowy elektryk od Solarisa

Podaj dalej

Firma Solaris posiada duże doświadczenie w produkcji autobusów specjalistycznych. W swym portfolio podpoznański producent ma m.in. mobilny salon kosmetyczny, punkt poboru krwi, centrum filmowe, centrum dowodzenia straży pożarnej czy autobusy lotniskowe. Oprócz terminali na lotniskach Solarisy obsługują także ruch pasażerski w portach promowych.

W 2015 roku Solaris wyprodukował 8 autobusów dedykowanych do obsługi ruchu pasażerskiego w porcie Pireus w Grecji. Niedawno kolejny pojazd o takim przeznaczeniu, wyprodukowany w Bolechowie, dostarczono do szwedzkiego portu w Ystad. Autobus dedykowany do obsługi ruchu pasażerskiego pomiędzy terminalem a promami jest pojazdem unikatowym nie tylko ze względu na dość szczególny charakter użytkowy. Jest to bowiem pierwszy w dotychczasowej historii dostaw z Bolechowa pojazd tego typu z napędem elektrycznym.

Solaris Urbino 12 electric, który rozpoczął kursy w porcie w Ystad napędzany jest za pośrednictwem portalowej osi elektrycznej z wbudowanymi silnikami trakcyjnymi o mocy 2 x 125 kW. Magazynami energii są baterie typu Solaris High Power o pojemności 58 kWh, do ładowania których, zgodnie z życzeniem zamawiającego, wykorzystywana jest ładowarka pokładowa umożliwiająca nocne ładowanie pojazdu z mocą do 20 kW.

Bezemisyjny autobus został także wyposażony przez producenta w specjalny ‘skandynawski pakiet izolacji termicznej’, który poprawia komfort termiczny pasażerów oraz zmniejsza zużycie energii w surowych skandynawskich warunkach atmosferycznych. W jego skład wchodzą takie dodatki jak m.in. niestandardowa izolacja ścian bocznych i sufitu, dodatkowa izolacja podwozia w okolicy nadkoli oraz podwójne szyby boczne.

Portowy Urbino 12 electric posiada również bardzo interesujące rozwiązania w zakresie gospodarki cieplnej pojazdu. Podczas nocnego ładowania baterii, codziennie o godzinie 5:00 rano automatycznie włącza się ogrzewanie lub chłodzenie postojowe autobusu tak, aby rozpoczynając pracę o godzinie 6:00 w pojeździe panowała zaprogramowana temperatura – zależna od pory roku. Pozwala to zminimalizować zużycie energii z baterii potrzebnej na ewentualne ogrzewanie lub chłodzenie autobusu w trakcie codziennej pracy.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News