Oto jakie systemy ŠKODY wspierają kierowcę w trasie i jak działają

Oto jakie systemy ŠKODY wspierają kierowcę w trasie i jak działają

Podaj dalej

Wakacyjne wycieczki często oznaczają konieczność pokonania nawet kilku tysięcy kilometrów po nieznanych drogach. Użytkownicy ŠKODY nie są jednak zdani wyłącznie na siebie.

Większość modeli dostępnych jest wraz z zaawansowanymi systemami wspierającymi bezpieczeństwo i komfort. Dla pasażerów to dodatkowa gwarancja ochrony przed niebezpiecznymi sytuacjami, dla kierowcy – realne wsparcie elektroniki, która czasami potrafi „widzieć” więcej niż człowiek. Poszczególne systemy tworzą kompleksowy ekosystem bezpieczeństwa, który wspiera kierowcę podczas jazdy na dalekich trasach.

Poniżej opisujemy systemy bezpieczeństwa dostępne u tego producenta oraz wyjaśniamy jaką pełnią funkcję w samochodzie.

FRONT ASSIST

Aktywuje hamulce w razie zagrożenia kolizją polegającą na uderzeniu w poprzedzający pojazd bądź potrąceniu pieszego. Nieoceniony zwłaszcza w mieście, gdy kierowca zagapi się w korku lub zacznie hamować zbyt późno. FRONT ASSIST ma jeszcze jedną przydatną funkcję: wyświetla na zestawie wskaźników ikonę o zbyt małym odstępie od innego auta. Utrzymanie odpowiedniej odległości ma kluczowe znaczenie dla płynnej, bezpiecznej jazdy – szczególnie podczas przemieszczania się drogami szybkiego ruchu.

BLIND SPOT DETECT

Informuje kierowcę o pojazdach znajdujących się w tzw. martwym polu i wspomaga go w ten sposób podczas zmiany pasa ruchu. Dwa czujniki znajdujące się w dolnej części tylnego zderzaka nieustannie monitorują obszar po bokach do 20m za autem. Czujniki reagują nawet na szybko przejeżdżające motocykle lub wyjątkowo niskie samochody, np. roadstery, których kierowca może nie zdążyć zauważyć w lusterku.

REAR TRAFFIC ALERT

Podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego rozpoznaje pojazdy zbliżające się z boku i ostrzega o nich sygnałem dźwiękowym. Przydatny szczególnie wtedy, gdy tylne siedzenia zajmują pasażerowie, a bagażnik jest załadowany ponad poziom rolety. Czujniki systemu „widzą” więcej niż kamera cofania. W razie potrzeby, jeśli kierowca nie zareaguje i zaistnieje ryzyko kolizji, REAR TRAFFIC ALERT nawet zainicjować automatyczne hamowanie.

Asystent pasa ruchu (LANE ASSIST)

Rozpoznaje niezamierzoną zmianę pasa ruchu, która może zdradzać np. zmęczenie lub roztargnienie kierowcy. Działa od prędkości 65 km/h, jeśli kierowca nie użyje kierunkowskazu. Najpierw wyświetla komunikat, a następnie rozpoczyna delikatną korektę kierownicą. Asystent pełni też funkcję wsparcia kierowcy w utrzymaniu pasa ruchu – subtelnymi ruchami pomaga utrzymać właściwy tor jazdy. Wydatnie zmniejsza w ten sposób obciążenie długotrwałą jazdą autostradową.

ADAPTIVE CRUISE CONTROL (Aktywny tempomat)

Pozwala automatycznie utrzymywać zadaną prędkość, a w razie napotkania pojazdu, który porusza się wolniej, uruchamia hamulce w celu zachowania bezpiecznego odstępu. Gdy pas się „zwolni”, automatycznie przyspieszy w celu powrotu do poprzedniej prędkości.

TRAVEL ASSIST (Rozpoznawanie znaków drogowych)

Odczytuje m.in. ograniczenia prędkości oraz zakazy wyprzedzania i informuje o nich na panelu wskaźników. Bierze pod uwagę również czasowe ograniczenia prędkości.

TRAFFIC JAM ASSIST

Połączenie aktywnego tempomatu i asystenta pasa ruchu. Zmniejsza obciążenie kierowcy w uciążliwych korkach na drogach szybkiego ruchu. Przy prędkościach poniżej ok. 60 km/h pomaga utrzymać samochód na pasie ruchu, a jednocześnie zachowuje zadaną odległość od poprzedzającego pojazdu.

W przypadku nowych modeli ŠKODY wiele systemów wspomagających kierowcę stanowi wyposażenie seryjne. Systemy te swoją charakterystyką nie odbiegają od standardów obowiązujących w samochodach z segmentu premium – działają płynnie i mało inwazyjnie, bez „atakowania” kierowcy nadmiarem komunikatów czy sygnałów.

Dołącz do dyskusji

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News