Tutaj już na zawsze zakazano diesla i benzyny. Jeszcze niedawno nowością pachniały tu Golfy R, Passaty B5, a kiedyś Trabanty

Tutaj już na zawsze zakazano diesla i benzyny. Jeszcze niedawno nowością pachniały tu Golfy R, Passaty B5, a kiedyś Trabanty

Podaj dalej

Po 116 latach fabryka Volkswagena w Zwickau kończy produkcję samochodów z silnikami spalinowymi. Z taśmy w Saksonii zjechało wiele ikon motoryzacji.

W piątek, 26 czerwca po raz ostatni złożono tam samochód spalający paliwo. Był nim Volkswagen Golf R Variant siódmej generacji w białym lakierze Oryx White Pearl Effect. Od 1904 r. powstało tam ponad 9,5 mln samochodów, z czego więcej niż 6 mln stanowiły auta marki Volkswagen (składano je tam dopiero od 1990 r.).

Co składano w Zwickau?

Historia fabryki jest bardzo bogata. Zaczęło się od przedwojennej marki Horch w 1904 r. Z powodu zarejestrowania tej nazwy dla innego przedsiębiorstwa założyciel August Horch utworzył w 1909 r. nową firmę, Audi (czyli Horch po łacińsku), która w Zwickau montowała tam samochody osobowe jeszcze w trakcie II wojny światowej (do 1940 r., dzieląc fabrykę także z DKW).

Fabryka Zwickau z powietrza
fot. Volkswagen

Po wojnie VEB Automobilwerk Zwickau (następnie VEB Sachsenring AWZ) tworzył tam modele P240 i P70, bezpośredniego poprzednika Trabanta. Popularną „mydelniczkę” składano tam od 1957 do 1991 r., której uzbierały się ponad 3 mln egzemplarzy.

Potem nastąpiła era Volkswagena, gdzie składano m.in. Polo Mk2, Passata B5 (i kolejne generacje) oraz Golfa, w tym sportową wersję R. Przygotowywano tam też nadwozia dla Lamborghini Urusa czy Bentleya Bentayagi GT.

Co teraz będzie tam produkowane?

Volkswagen ID.3 w Zwickau
fot. Volkswagen

Zwickau będzie teraz fabryką wyłącznie samochodów elektrycznych. Volkswagen zamierza zainwestować około 1,2 miliarda euro (ok. 5,4 mld zł) w przekształcenie zakładu. Docelowo ma tam być produkowanych 6 modeli elektrycznych opartych na platformie MEB (marki Volkswagen, Audi i SEAT).

Całkowita produkcja wyniesie około 330 tys. samochodów rocznie, czyli nieco więcej (o 30 tys.) niż w przypadku samochodów konwencjonalnych w przeszłości. Pierwszy model, Volkswagen ID.3, jest już w produkcji od listopada 2019 r. Wkrótce planowany jest także SUV siostrzanej marki Audi oraz VW ID.4.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News