Tu nie ma miękkiej gry! Elon Musk kupił sobie kluczowego dostawcę BMW i Mercedesa. Tesla zniszczy konkurencję?

Tu nie ma miękkiej gry! Elon Musk kupił sobie kluczowego dostawcę BMW i Mercedesa. Tesla zniszczy konkurencję?

Podaj dalej

Sektor motoryzacyjny szykuje się do gwałtownej transformacji z dominacji silników spalinowych na elektryczne. Naciski lobby ekologicznego coraz bardziej zbliżają nas do zakazu Diesla i benzyny, choć przemysł nie jest gotowy na duży popyt. To z kolei pcha motoryzacyjnych gigantów do różnych, niecnych zagrywek.

Co jeśli zakażą Diesla?

Jeżeli mokre sny ekoaktywistów się spełnią i naprawdę zakaz Diesla oraz benzyny wejdzie w życie, to czy nagle ludzie masowo przesiądą się do elektryków? Nawet gdyby chcieli, to może być to niemożliwe. Obecna technologia litowo-jonowych baterii samochodowych ma pewną podstawową wadę. Surowce naturalne konieczne do ich produkcji występują w ograniczonej ilości, a prędkość wydobycia także ma swoje limity.

Kopalnia kobaltu "Mutanda" firmy Glencore w Demokratycznej Republice Konga
Kopalnia kobaltu „Mutanda” firmy Glencore w Demokratycznej Republice Konga

Właśnie dlatego między koncernami samochodowymi toczy się nieoficjalna wojna. Chodzi o zabezpieczenie jak największych dostaw niklu, litu, kobaltu i wielu innych związków, któe mają służyć do budowy akumulatorów. Gdy auta spalinowe zostaną zakazane, wojnę o klienta wygra bowiem ten, kto będzie mógł szybko dostarczyć w pełni wyposażony samochód.

Elon Musk na wielkich zakupach

Amerykańksa Tesla, która skupia się wyłącznie na pojazdach na prąd, w ostatnim czasie mocno rozpycha się za kulisami elektromobilności. Rekordowe zamówienia surowców, zabezpieczenia dostaw na wiele lat, wchłanianie zdolnych inżynierów to w 2020 r. chleb powszedni dla Elona Muska. Jednak tym razem kalifornijski potentat pokazał, że w rywalizacji będzie dozwolonych coraz więcej chwytów.

Giga Berlin render
Giga Berlin (render)

Tesla kupiła bowiem firmę ATW Automation, spółkę zależną ATS Automation Tooling Systems, które od lat jest ważnym dostawcą BMW i Mercedesa. Firma z zachodnich Niemiec ma ponad 20 linii produkcyjnych nowoczesnych akumulatorów. Pandemia koronawirusa, a konkretnie zmniejszenie zamówień, postawiło ją jednak pod ścianą. Na ratunek przybiegł Elon Musk, który będzie potrzebował zdolną załogę do uruchomienia produkcji baterii w Berlinie.

Tesla dostawcą BMW i Mercedesa?

Samodzielne wyrabianie akumulatorów na miejscu ma być dźwignią do sukcesów Tesli, która takim manewrem znacząco obniży koszt produkcji jednego egzemplarza. Choć informacje o przejęciu firmy ATW Automation są wciąż nieoficjalne, to jednak źródło agencji Reuters jest przekonane, że doszło do wspomnianej transakcji. Czy zatem teraz Tesla będzie dodatkowym dostawcą BMW i Mercedesa? To wątpliwe, zwłaszcza że każda dodatkowa para rąk będzie wielką korzyścią dla firmy Elona Muska.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News