Obecnie w Polsce nie trzeba wielkiej fortuny na bardzo innowacyjnego SUV-a. Hyundai Ioniq 5 z dotacją 27 tys. zł z programu „Mój elektryk” jest oferowany od 159 900 zł. Jak na elektrycznego crossovera z innowacyjną technologią to śmiesznie tanio. Ma jednak pewien mankament, który ujawnia się przy prędkości powyżej 80 km/h.
Hyundai Ioniq 5 w teście łosia
Elektryfikacja poprawiła osiągi zwykłych samochodów osobowych podczas przyspieszania w linii prostej. Jednak dużo bardziej pogorszyła zdolność do zwinnego i bezpiecznego skręcania. Baterie są ciężkie, co oznacza, że pojazdy elektryczne często nie hamują ani nie skręcają tak dobrze, jak auta spalinowe. Wyraźnie obnaża to słynny test łosia, czyli symulacji nagłej zmiany pasa w celu ominięcia przeszkody. Elektryczne SUV-y miewają w nich spore tarapaty.
Kanał Km77 wykonując wspomniany sprawdzian miewał problemy z Hyundaiem Ioniq 5 już przy 77 km/h. Poprawa nastąpiła po podkręceniu trybu hamowania regeneracyjnego, który na poziomie 3 (z 4 dostępnych) dawał efekt hamowania silnikiem. Z takimi ustawieniami udało się zaliczyć test łosia przy imponujących 80 km/h. Jednak powyżej tej prędkości koreański SUV już pożerał pachołki, wykazując tendencję do podsterowności.
Jak oceniać ten rezultat?
Samochody, które osiągają 80 km/h w teście łosia należą do czołówki. Nie jest to, co prawda rekordowe 85 km/h Citroena Xantia Activa V6 z 1999 r., ale to na pewno bardzo przyzwoity poziom. Porównując go z innymi elektrycznymi SUV-ami, to lepsza była tylko Tesla Model Y (83 km/h). Hyundai Ioniq 5 w tyle zostawia m.in. siostrzaną Kię EV6 (78 km/h), Volkswagena ID. 4 (73 km/h) czy Skodę Enyaq (67 km/h). Dobry rezultat nie zmienia jednak faktu, że ciężki elektryk nie grzeszy zwinnością bez wysokiego poziomu hamowania regeneracyjnego.
Hyundai Ioniq 5 jest oferowany w 4 wersjach silnikowych i dwoma rodzajami pakietu baterii. Najtańszą opcją jest wersja 170-konna z baterią o pojemności 58 kWh. Z tym zestawem akumulatorów jest także dostępna moc 235 KM, ale tylko w wyższych wersjach wyposażenia. Dalsze zasięgi można osiągnąć z baterią o pojemności 73 kWh, gdzie do wyboru są silniki o mocy 217 KM i aż 306 KM. Zakup w polskim salonie daje 8 lat gwarancji na baterię samochodu elektrycznego.