Te samochody będą wielkim hitem! Nowe auta za 20 tys. złotych zaleją rynek. Dacia Sandero w biedzie to przy tym full opcja

Te samochody będą wielkim hitem! Nowe auta za 20 tys. złotych zaleją rynek. Dacia Sandero w biedzie to przy tym full opcja

Nowe, tanie samochody za 20 tys. złotych

Podaj dalej

Nadchodzi wielka rewolucja na rynku motoryzacyjnym. W sprzedaży pojawią się nowe samochody, które mogą kosztować nawet 20-30 tys. złotych. Jeśli ktoś myśli, że najbardziej podstawowa Dacia Sandero to tzw. golas, za chwilę uzna ją za wersję bogato wyposażoną.

Na przestrzeni lat ceny nowych samochodów poszły w górę. Masa elektroniki czy systemów bezpieczeństwa sprawiły, że nowych samochodów osobowych nie da się już sprzedawać poniżej 40 tys. złotych. Okazuje się jednak, że za chwilę na rynku zobaczymy auta o połowę tańsze. To efekt pozbycia się w nich wielu komponentów, które doprowadzą te pojazdy do granic absurdu.

Do takiej sytuacji dojdzie w Rosji, w której 16 maja rząd wyraził zgodę na produkcję aut niespełniających norm bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Jest to efekt sankcji i decyzji firm motoryzacyjnych, które nie będą lub nie mogą już dostarczać wielu kluczowych komponentów do rosyjskich aut. W efekcie nowe rosyjskie samochody z salonu cofną się w rozwoju o jakieś 34 lata.

Nowa Łada Granta
fot. Łada

Powrót do czasów ZSRR

Jak podaje The Moscow Times, rosyjski rząd wycofał normy emisji spalin od Euro 0 do Euro 5. Fabryki nie będą w stanie ich spełnić bez urządzeń niemieckiego Boscha, który wycofał się z Rosji. W tej sytuacji nowe jednostki napędowe będą tak samo „ekologiczne” jak te z 1988 r. w czasach ZSRR. Co więcej, w pojazdach zabraknie też innych importowanych systemów, czyli ABS, ESP, poduszek powietrznych, a nawet napinaczy pasów bezpieczeństwa!

Ucierpi na tym zwłaszcza rosyjska klasa premium, w której dodatkowo nie będzie mowy o systemie GLONASS. To odpowiednik GPS, dzięki któremu możliwe było automatyczne wezwanie pomocy do wypadku. Jakby tego było mało producenci zaoszczędzą też na testach zderzeniowych. Nie trzeba będzie już robić sprawdzianu z kolizji czołowej lub bocznej. Wystarczy test bezpośredniego uderzenia w płytę betonową. Wiele wskazuje na to, że zapowiedziany powrót marki Moskwicz nie będzie wiązać się z technologicznym skokiem rozwojowym.

Ile mogą kosztować nowe samochody i czy na pewno się to opłaca?

Te kuriozalne przepisy były mocno wyczekiwane przez rosyjski przemysł samochodowy. Dzięki temu takiej marki jak Łada czy Kamaz będą mogły wznowić sprzedać nowych pojazdów. Można się spodziewać, że okrojone wersje będą absurdalnie tańsze. Jeden z rosyjskich hitów sprzedaży, Łada Granta kosztuje od 727 900 rubli, czyli ok. 48 850 złotych. Jednak bez „zachodnich” systemów ceny nowych aut mogą spaść do poziomu 20-30 tys. złotych.

Łada 2022
fot. Łada

Zakup takiej wersji light może okazać się jednak strzałem w kolano. Przykładem może być hipotetyczna sytuacja firmy transportowej. Kiedyś wojna się skończy, a sankcje na Rosję znikną. Jednak próba wjechania ciężarówką z silnikiem, który nie spełnia żadnym norm emisyjnych do Europy będzie bardzo kosztowna. Wysokość opłat drogowych wykluczy przedsiębiorstwa z takimi ciężarówkami z transportu międzynarodowego na Starym Kontynencie.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News