Ta nowa technologia XFC sprawia, że silniki Diesla i benzynowe tracą sens! Obawia się jej nawet Elon Musk

Ta nowa technologia XFC sprawia, że silniki Diesla i benzynowe tracą sens! Obawia się jej nawet Elon Musk

Nowa technologia StoreDot wyprodukwało ogniwo 4680

Podaj dalej

Porzucenie aut z silnikami Diesla i benzynowymi na rzecz elektryków wydaje się trudne. Długi czas ładowania pojazdów na prąd stanowi dla wielu osób barierę, ale odpowiednia technologia jest już bliżej niż się niektórym wydaje. Za kilka lat samochody elektryczne będą bardzo wygodne w użytkowaniu na długich trasach, dzięki dzisiejszym przełomom.

StoreDot, izraelski start-up zajmujący się bateriami, ogłosił właśnie, że wyprodukował pierwsze cylindryczne ogniwo 4680. Na ten rodzaj konstrukcji (rozmiar 46×80 mm) chce postawić Tesla. Elon Musk twierdzi, że zmniejszy to koszty baterii (najdroższego podzespołu) o połowę. StoreDot pochwaliło się, że ich wersja może naładować się do pełna w zaledwie 10 minut!

To kwestia najbliższych lat

Ogniwa 4680 Tesla

Wciąż trwają badania nad niezawodnością takich pakietów cylindrycznych baterii, m.in. przez pojawiające się problemy termiczne. Tesla twierdzi, że już je rozwiązała i będzie współprodukować ogniwa z gigantami branży akumulatorowej. O kontrakt z firmą Elona Muska biją się m.in. LG Energy Solutions, CATL, Samsung SDI i wiele innych. StoreDot liczyło, że sami zaoferuję technologię dla Tesli, ale będzie musiało szukać innych partnerów.

Być może to dobrze, bo przełom w StoreDot sprawia, że dostęp do tej technologii może mieć jeszcze więcej producentów. Izraelski startup pozyskał finansowanie m.in. od BP, Daimlera (właściciela Mercedes-Benz), Samsung Ventures czy TDK. Baterie z systemem ekstremalnie szybkiego ładowania (XFC) mają być produkowane na masową skalę do 2024 r. To sprawia, że Elon Musk może odczuć dużą presję ze strony konkurencji.

Oni się dopiero rozkręcają

Baterie Tesli wkrótce mają otworzyć nowe możliwości

Jednak z kategorycznym skreślaniem silników Diesla w krótkiej perspektywie należy być może poczekać. Wiele startup’ów składa deklaracje, których niesposób zweryfikować. Jest to jeden ze sposobów na zwiększenie finansowania od dotychczasowych inwestorów. StoreDot ma jednak bardzo dobrą opinię i coś naprawdę musi być na rzeczy. To jednak nie wszystko, bo na 2028 r. zaplanowano debiut ogniw XED (o ekstremalnej gęstości energii). Będzie to wyczekiwana technologia baterii o stałym elektrolicie (solid state), która zapewni jeszcze szybsze ładowanie i nieprawdopodobne zasięgi.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News