Ta 10-letnia Tesla ma oryginalną baterię, która nadal świetnie trzyma! Dlaczego Elon Musk już takich nie robi?

Ta 10-letnia Tesla ma oryginalną baterię, która nadal świetnie trzyma! Dlaczego Elon Musk już takich nie robi?

Tesla Roadster

Podaj dalej

Amerykański dom aukcyjny Bring a Trailer wystawił na sprzedaż 10-letnią Teslę Roadster 2.5 Sport za ogromne pieniądze. Niektórym może się wydawać, że z racji wieku bateria tego auta nadaje się tylko do wymiany. Okazuje się, że akumulatory były tam naprawdę pancerne, z czego nie zdawał sobie sprawy nawet Elon Musk.

Samochód, który został wzięty za przykład został zakupiony w listopadzie 2011 r. To pierwsza generacja Tesli Roadster, która powstała na bazie Lotusa Elise. Nawet tak stary, 288-konny sportowy samochód elektryczny staje się dziś cennym „zabytkiem”. Wszystko dlatego, że dopiero po latach okazało się, że to naprawdę dobre samochody.

Tesla Roadster

Legendarne baterie Tesli

Tesla Roadster posiadała pakiet baterii o pojemności 53 kWh, choć oficjalnie nazywano go wtedy Systemem magazynowania energii (ESS). Ważył aż 450 kg, a jego ogniwa były zaprojektowane podobnie jak w bateriach do laptopów. Inżynierowie zaprojektowali wówczas też znakomicie skuteczny system chłodzenia, który zapobiegał niebezpiecznym temperaturom. W efekcie baterie Tesli Roadster nie miały incydentów z eksplozjami.

Problem polegał na tym, że tamta technologia pozwalała naładować baterię w najlepszym przypadku w ciągu… 3,5 godziny. Było to rozwiązanie niepraktyczne, dlatego dziś akumulatory do elektryków buduje się nieco inaczej, choć nie pod każdym względem lepiej. Nie chodzi tu jedynie o bezpieczeństwo, ale też przebieg. Sama Tesla twierdziła, że żywotność baterii to maksymalnie 7 lat lub 160 tys. kilometrów. Po 5 latach pojemność miała spadać do 70 proc.

Tesla Roadster

Wiek to tylko liczba

Jednak badanie z lipca 2013 r. wykazało, że po 160 tys. km baterie Roadstera miały nawet 85 proc. pojemności. Okazuje się, że jedynym czynnikiem wpływającym na pojemność jest nie wiek, a przebieg (oraz sposób przechowywania). Właściciel 13-letniej Tesli Roadster z przebiegiem 25 tys. km chwali się, że pojemność jego ESS to wciąż 93 proc. oryginału! Wystawiony na sprzedaż egzemplarz ma przejechane nieco ponad 2000 km! Z tego względu zestaw baterii, mimo 10 lat, jest jak nowy.

To wszystko sprawia, że cena za tak stary jak na elektryka samochód może osiągnąć bardzo wysoki pułap. Na tydzień przed końcem licytacji przebito barierę 90 tys. dolarów (ok. 365 tys. zł), ale formalnością jest przekroczenie poziomu 100 tys. dolców (ok. 406 tys. zł). Cena końcowa na pewno jednak będzie dużo wyższa. Aukcję można obserwować tutaj.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News