Szokująca prognoza długoterminowa cen LPG na stacjach paliw! Im szybciej kierowcy w Polsce ją poznają, tym więcej zaoszczędzą

Szokująca prognoza długoterminowa cen LPG na stacjach paliw! Im szybciej kierowcy w Polsce ją poznają, tym więcej zaoszczędzą

Prognoza długoterminowa cen LPG

Podaj dalej

Od początku roku ceny LPG zaliczają duże wahania. W ostatnim czasie obserwujemy rekordowe wzrosty, które zbliżają średnią cenę autogazu do bariery aż 2,80 zł za litr. Czy wkrótce kierowcy w Polsce mogą ponownie liczyć na dynamiczny spadek wartości LPG? Wszystko czytelnie wyjaśnia prognoza długoterminowa.

Diesel i benzyna mają ostatnio dość wysokie stawki, ale przynajmniej stabilne. W przypadku LPG od czerwca obserwujemy tylko gwałtowne podwyżki. Podobnie było od stycznia do marca, gdy w szczytowym momencie LPG kosztowało średnio 2,54 zł za litr. Potem jednak autogaz systematycznie taniał aż do poziomu 2,28 zł/l. Teraz jednak cena urosła o ponad 25 proc. i zapewne kierowcy w Polsce liczą na to, że to tylko chwilowe wzrosty.

Średnie ceny LPG wrzesień 2020 - 2021
Średnie ceny LPG z ostatnich 12 miesięcy. Źródło: autocentrum.pl

Z czego wynikają podwyżki autogazu?

Może to jednak nie być takie proste. Oprócz wysokich cen ropy (ok. 75 dol. za baryłkę) problematyczne są dostawy gazu. Początek ponownych wzrostów cen LPG zbiegł się z czerwcowym nałożeniem sankcji na Białoruś przez Unię Europejską. Przez ten kraj przebiega bowiem ważny szlak dla importowanego z Rosji LPG. Jak przytacza analiza portalu PolskieMarki.info, tranzyt przez Białoruś odpowiadał za ponad jedną czwartą zapotrzebowania Polski na autogaz.

Problemy pojawiły się też w samej Rosji, ponieważ władze chcąc wykorzystać wyższe ceny surowców podniosły cła eksportowe. Dzięki temu eksporterów zmuszono do dzielenia się z państwem zyskami. Jednak w międzyczasie pojawił się kolejny problem, bowiem w Rosji zaczęto odnotowywać niedobory LPG. Decyzją władz cła eksportowe zwiększono 7-krotnie, zwłaszcza po problematycznym pożarze zakładu w Nowym Urengoju.

Rosyjski gaz pozostaje najtańszy w imporcie
Rosyjski gaz pozostaje najtańszy w imporcie

Niedobory sprawiają, że nawet w przypadku spadku cen ropy, LPG z Rosji pozostanie drogie. Zwłaszcza że zapotrzebowanie na LPG rośnie, a do tego zwiększeniem importu autogazu z Rosji zainteresowane są Chiny. Alternatyw za bardzo nie ma, ponieważ można LPG kupować z holenderskich portów, ale jest to gaz reeksportowany. W efekcie jest nawet o kilkanaście procent droższy niż ten z Rosji, mimo utrudnień na granicy z Białorusią.

Jak polscy kierowcy mogą zaoszczędzić?

Jedynym wyjściem jest zwiększenie krajowej produkcji, ale to wymaga ogromnych pieniędzy i czasu. W takich okolicznościach ceny LPG na stacjach paliw raczej szybko nie spadną. Zapotrzebowanie jest u nas duże, ponieważ jesteśmy drugim krajem na świecie z największą liczbą aut zasilanych LPG. Więcej jest tylko w Turcji, a przy małej produkcji krajowej (0,5 mln ton rocznie), jesteśmy uzależnieni od importu. To sprawia, że jeśli kierowcy aut z LPG chcą wydawać mniej, to powinni skupić na zadbaniu o stan techniczny instalacji oraz samochodu. Często na spalanie ma wpływ nie tylko styl jazdy, ale i technologia opon, które powinny mieć zoptymalizowany opór toczenia.

Źródło: PolskieMarki.info

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News