Sensacja w teście Euro NCAP! Oto najbezpieczniejszy samochód, jaki można mieć w Polsce. Tego kombi SUV-a prawie nikt nie kupuje!

Sensacja w teście Euro NCAP! Oto najbezpieczniejszy samochód, jaki można mieć w Polsce. Tego kombi SUV-a prawie nikt nie kupuje!

Subaru Outback

Podaj dalej

Jaki jest najbezpieczniejszy samochód, który można kupić obecnie w Polsce i Europie? Odpowiedź przynosi ranking Euro NCAP, który wyłonił sensacyjnego zwycięzcę. Ten kombi SUV nie ma słabych stron, a mimo to jego sprzedaż nie jest na wysokim poziomie.

Bezpieczne, bo z Azji

Może to niektórych zdziwić, ale na podium Euro NCAP wśród najbezpieczniejszych samochodów nie ma żadnego modelu producenta z Europy. O ile mnóstwo aut uzyskuje już 5 gwiazdek w testach zderzeniowych, to dokładne oceny bezpieczeństwa są już różne. W tym zestawieniu zdecydowanie najlepiej prezentuje się Subaru Outback.

Subaru Outback
fot. Subaru

Japoński kombi SUV nie jest żadnym hitem sprzedaży, zresztą jak wszystkie modele marki spod znaku plejad. Pandemia mocno uderzyła w Subaru, przez co na Starym Kontynencie wybór modeli jest coraz mniejszy. Nie zmieniło to jednak podejścia marki do tworzenia niezwykle bezpiecznych i oryginalnych konstrukcji.

Czym wygrało Subaru?

Subaru Outback jako jedyny z czołówki najbezpieczniejszych w żadnym z czterech podstawowych kryteriów nie miało wyniku gorszego niż 84 proc. To zresztą rekordowy wynik w Euro NCAP za ochronę pieszych. Outback sensacyjnie wygrał w zestawieniu skuteczności systemów asystujących. 95 proc. uzyskał też tylko Nissan Qashqai, którego piętą achillesową jest ochrona pieszych (70 proc.).

Jednocześnie Subaru uzyskało jeden z najlepszych rezultatów za ochronę dzieci (89 proc.). W klasyfikacji ochrony dorosłych 88 proc. też jest powodem do dumy. Choć nie brakuje modeli z notowaniami 90+, to nikt nie oferuje obecnie takiego balansu wysokiego poziomu podstawowych kategorii Euro NCAP. Dlaczego zatem Outback nie króluje w rankigach sprzedaży? Prawdopodobnie jest to efekt tego, że za cenę ponad 200 tys. zł otrzymujemy kombi SUV-a z silnikiem 2,5 l o mocy tylko 169 KM.

Kto na kolejnych miejscach?

Za Subaru Outback sklasyfikowano Polestara 2, czyli elektrycznego SUV-a chińskiego koncernu Geely. Auto wyróżnia się wysoką ochroną dorosłych (93 proc.) i dzieci (89 proc.). Słabiej (choć bardzo wysoko) niż w Subaru wypada jednak ochrona pieszych (80 proc.) i skuteczność asystentów kierowcy (86 proc.).

Polestar 2 na razie nie jest dostępny w polskiej dystrybucji, podobnie jak trzecie auto w rankingu Euro NCAP, Genesis G80. Luksusowa marka Hyundaia stworzyła wyjątkowo bezpiecznego sedana, który w dwóch kategoriach uzyskał 91 proc. (ochrona dorosłych i systemy asystujące). Nieźle jest też z ochroną dzieci (87 proc.), ale brak wygranej to zasługa ochrony pieszych (77 proc).

W czołowej czwórce także nie ma europejskiej marki, bowiem to miejsce przyznano Nissanowi Qashaqi. SUV składany w brytyjskim Sunderland okazał się nieco lepszy od najlepszego z oferty producentów z Europy – Mercedesa EQS. Niemiecki elektryk uzyskał rekordową notę za ochronę dorosłych, bo aż 96 proc. i dzieci (91 proc. podobnie jak Qashqai). EQS słabiej wypadł z ochroną pieszych (76 proc.) i systemi asystującymi (80 proc.).

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News