Powstało tylko 5 takich Audi Sport Quattro. Miały nigdy nie trafić na handel, a teraz ich cena to prawie 2 mln zł

Powstało tylko 5 takich Audi Sport Quattro. Miały nigdy nie trafić na handel, a teraz ich cena to prawie 2 mln zł

Podaj dalej

Jeżeli jesteście miłośnikami legendarnych Audi Quattro, to w razie przypływu większej ilości gotówki powinniście znać adres dealera Bourguignon z holenderskiego Leeuwarden.

To tam znajduje się prawdziwa kopalnia diamentów tych modeli. Na handel trafiła tam naprawdę niezwykła wersja niezwykłego pojazdu. Mowa o kultowym Audi Sport Quattro, które pochodzi spoza oryginalnej serii 214 egzemplarzy (wliczając m.in. prototypy było ich 220) zbudowanych na potrzeby homologacji w rajdowej grupie B (20 sztuk wdrożono do wyczynowego użytku w Audi Motorsport).

Audi Sport Quattro z lat 1984-1985 są niezwykle poszukiwane. Jednak mało kto wie o istnieniu 5 egzemplarzy z 1987 r. Dobudowano je z przeznaczeniem na dawców części. Jednak likwidacja słynnej grupy B w WRC (1986 r.) przyspieszyła likwidację programu rajdowego tego modelu (po Pikes Peak 1987), dlatego ostatecznie złożono je i sprzedano. Opisywany tu model posiada nr nadwozia 905 030 (pozostałe z ’87 mają końcówki 060, 080, 171 oraz 175).

Oryginalny w tym aucie nie jest do końca tylko silnik. Jest to jednak wierna kopia 2,1-litrowej 5-cylindrówki z 20 zaworami, którą wykonał renomowany tuner ABT. Podczas gdy „seria” miała 306 KM, jednostka w opisywanym unikacie została wystrojona na +/- 400 KM. Oprócz tego, jest to nieskażone żadnym tuningiem czy zamiennikami Audi Sport Quattro, które dealer wycenił na 400 tys. euro (ok. 1,85 mln zł).

Holenderski dealer ma jednak więcej perełek ze słynnymi napędem quattro. Oprócz tego, że co jakiś czas na odrestaurowanie trafiają tam Audi Sport Quattro, to obecnie można nabyć limitowaną edycję (400 egzemplarzy) Audi ur-Quattro. 200-konna, poszerzona i usportowiona wersja Audi Coupe Quattro ma zaledwie 4608 km przebiegu i jest wyceniana na 100 tys. euro (ok. 460 tys. zł).

Ciekawą pozycją jest także Audi 80 B2 Quattro. Choć jest to zaledwie 136-konny pojazd, to zaczął zyskiwać sporo na wartości. Jest to bowiem pierwsze quattro wprowadzone na rynek, a ten egzemplarz pochodzi konkretnie z 1984 r. Cena wydaje się jednak absurdalna, bowiem dealer chce za ten samochód 29 950 eur (ok. 138 tys. zł). Z drugiej strony pojazd na zdjęciach wydaje się we wzorowej kondycji.

Dołącz do dyskusji

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News