Powrót Syreny to dopiero początek. Nowy Polonez wygląda jak milion dolarów, a Warszawa jak miliard

Powrót Syreny to dopiero początek. Nowy Polonez wygląda jak milion dolarów, a Warszawa jak miliard

Podaj dalej

FSO Syrena w Kutnie S.A. zbliża się do uruchomienia seryjnej produkcji elektrycznej „syrenki„. Jednak jeszcze większe wrażenie robi koncept nowego Poloneza.

Popularny „poldek” we współczesnej wersji będzie samochodem klasy premium w nadwoziu sportback. – Mierzy ponad 5 metrów długości, co świadczy o jego dostojnym charakterze przy zachowaniu klasycznych proporcji wielobryłowego nadwozia starego modelu – powiedział Damian Woliński, projektant FSO Syrena S.A.

Nowy Polonez z Kutna obok starego Poloneza
Nowy Polonez z Kutna obok starego Poloneza | fot. FSO Syrena w Kutnie S.A.

Elektryzujący powrót legend

Kutnowska firma postawiła sobie za cel przywrócenia kultowych polskich marek w formie produkcji małoseryjnej. W kolejce czeka m.in. powrót kultowej Warszawy, która na renderze prezentuje się spektakularnie. Nie gorzej wygląda ją szkice współczesnej wersji FSO Ogar, który w PRL-u zakończył swój żywot na etapie prototypu.

Nowa FSO Warszawa
Nowa FSO Warszawa | fot. FSO Syrena w Kutnie S.A.

W planach jest także zelektryfikowana reaktywacja takich marek jak Nysa czy Mikrus. Najpierw jednak powróci kultowa Syrena (na razie ta nazwa nie może być wykorzystywana) jako Vosco S106EV. Powstały już jeżdżące prototypy, ale wersja produkcyjna będzie wyglądać dużo nowocześniej. Firma zaprezentowała szczegóły projektu w poniższym materiale wideo.

Nowy FSO Ogar
Nowy FSO Ogar | fot. FSO Syrena w Kutnie S.A.

Zawstydzić Electromobility Poland

Kutnowskie przedsiębiorstwo wydaje się skazane na sukces w uruchomieniu produkcji i sprzedaży pierwszego polskiego samochodu elektrycznego. Wyścig o pałeczkę pierwszeństwa z państwową spółką Electromobility Poland powinien być zwycięski, bowiem w tym roku Vosco S106EV ma dostać homologację. W 2021 r. ma ruszyć produkcja. Planowane są różne wersje nadwozia. Oprócz hatchbacka ma pojawić się m.in. pickup.

FSO Syrena EV2
FSO Syrena EV2 tak ma prezentować się w wersji produkcyjnej | fot. FSO Syrena w Kutnie S.A.

Czy będzie to sukces? Można oczekiwać, że z jednej strony pojazdy będą przyciągać atrakcyjnym wyglądem oraz sentymentalnym dla Polaków charakterem. Z drugiej strony należy pamiętać jak bardzo elektromobilność jest u nas w powijakach. Dodatkowo technologia EV, a zwłaszcza baterii ma tak dynamiczny rozwój, że obecne parametry techniczne za chwilę mogą być mocno przestarzałe. Jednak nikt w Kutnie raczej nie zamierza konkurować z wielkimi koncernami jak Tesla czy Volkswagen.

Jaka będzie Syrena tzn. Vosco S106EV?

Napęd elektryczny ma oferować 115 kW mocy, czyli 156 KM, ale w trybie Sport do dyspozycji kierowcy ma być aż 175 kW (240 KM) i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zasięg kompaktowego hatchbacka ma wynosić do 250 kilometrów. Publiczna ładowarka zregeneruje zapas energii w ciągu 1,5 godziny. Ładowanie z domowego gniazdka zajmie około 8 godzin.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News