PILNE: Wyciekło nagranie 500-konnej Toyoty Yaris! Ludzie wpadli w szał, gdy usłyszeli ten dźwięk. Co to ma być?! [WIDEO]

PILNE: Wyciekło nagranie 500-konnej Toyoty Yaris! Ludzie wpadli w szał, gdy usłyszeli ten dźwięk. Co to ma być?! [WIDEO]

Toyota GR Yaris Rally1 testy

Podaj dalej

Do sieci trafiło, wywołujące skrajne emocje, nagranie z testów ekstremalnie mocnej Toyoty Yaris. Mowa o hybrydowej rajdówce nowej klasy Rally 1 na przyszłoroczny sezon WRC, która będzie mieć ponad 500 KM! Jednak to nie moc wyczynowego samochodu wywołała takie kontrowersje, a dźwięk. Na jednym z filmów uchwycono bowiem przejazd w trybie elektrycznym, co wyglądało i brzmiało fatalnie dla wielu obserwatorów.

Słuchasz na własną odpowiedzialność!

Testy fabrycznego zespołu Toyoty odbyły się w południowej Francji na znanej z Rajdu Monte Carlo przełęczy Col de Perty, koło Laborel. Za kierownicą egzemplarza do prac badawczo-rozwojowych siedział Juho Hänninen. W pewnym momencie prototyp Toyoty GR Yaris Rally1 przełączono w tryb wyłącznie elektryczny. Rajdówka jechała wolno i według krytyków brzmiała jak odkurzacz.

W sieci rozlał się hejt, że taka technologia zabije WRC poprzez odwrót fanów od tego sportu. Swego czasu Malcolm Wilson, właściciel M-Sportu, szykującego Forda Pumę Rally 1 zapewniał, że kibicom się to spodoba. „Zaufaj mi, na pewno nie będziesz rozczarowany” – zapewniał w rozmowie z Davidem Evansem z serwisu DirtFish.

O co chodzi ze zmianą WRC na Rally1?

Choć do rozpoczęcia hybrydowej ery WRC pozostały w zasadzie 4 miesiące, nadal nie ustalono wielu kwestii technicznych. Samochody rajdowe Rally 1, które zastąpią auta WRC zachowają obecne 385-konne silniki benzynowe 1.6 turbo. Oprócz tego na pokładzie znajdzie się 100-kilogramowy balast w postaci silnika elektrycznego o mocy 100 kW (134 KM) i małej baterii 3,9 kWh.

Toyota GR Yaris Rally 1 - testy
fot. Julien Pixelrallye

Łączna moc pojazdów będzie przekraczać 500 KM, ale tylko momentami. Obecnie zakłada się, że kierowcy będą mogli skorzystać z 3-sekundowego doładowania silnikiem elektrycznym. Trwają ustalenia ile razy będzie można wykorzystać moc na odcinku specjalnym. Początkowo planowano limit 10 „boostów”, ale prawdopodobnie będą to raczej tylko 3. Energia będzie regenerowana podczas jazdy, np. z hamowania.

Czy WRC potrzebuje hybryd?

Toyota GR Yaris Rally1 testy
fot. Julien Pixelrallye

Przy okazji trzeba zdać sobie sprawę z tego, że bez elektryfikacji prawdopodobnie z serii odeszłyby zespoły fabryczne. Być może chętna byłaby Toyota, ale pomysłu nie wsparłyby raczej Hyundai i pomagający M-Sportowi – Ford. Finansowanie sportowych programów jest możliwe wyłącznie w korelacji do trendów w samochodach drogowych. Rajdowe Mistrzostwa Świata i tak długo opierały się hybrydom. Na pocieszenie dla petrolheadów – tej energii elektrycznej i tak będzie jak na lekarstwo.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News