PILNE: Volkswagen myśli o wielkiej fabryce w Polsce! Kto chce zablokować powstanie u nas tysięcy miejsc pracy za świetne pieniądze?

PILNE: Volkswagen myśli o wielkiej fabryce w Polsce! Kto chce zablokować powstanie u nas tysięcy miejsc pracy za świetne pieniądze?

Volkswagen chce nowej fabryki w Polsce

Podaj dalej

Jak donosi Reuters, Polska znalazła się na krótkiej liście kandydatów na nową, wielką fabrykę Volkswagena. Za kulisami toczy się jednak wojna o zablokowanie tej inwestycji. Przez kogo możemy stracić szansę na tysiące miejsc pracy za dobre pieniądze?

Koncern Volkswagena planuje budowę dużej gigafabryki w Europie Wschodniej, aby zoptymalizować koszty produkcji baterii i aut elektrycznych. Nie trudno się domyślić, że podchody o przejęcie ogromnej inwestycji toczą się między kandydackimi krajami. Wśród potencjalnych lokalizacji oprócz Polski wymieniono Węgry, Słowację oraz Czechy.

Czechy chcą odebrać Polsce produkcję baterii
fot. Skoda

Kto chce zablokować budowę fabryki w Polsce?

Jednak jedno z tych państw ma ważnego lobbystę, który może zablokować pomysł na osadzenie nowej fabryki w Polsce. To oczywiście Skoda, marka Grupy VW, która namawia koncern, aby gigafabrykę zbudować w Czechach. Decyzję podejmie centrala w Wolfsburgu, ale to publiczne zabieganie o poparcie już wzbudza emocje.

„Mamy nadzieję, że VW podejmie decyzję na korzyść Czech” – szef produkcji i logistyki Skody, Michael Oeljeklaus. „Jesteśmy pewni, że ta decyzja zostanie podjęta późną jesienią, być może najpóźniej w przyszłym roku” – dodaje. Fabryka ma powstać do 2027 r. i być 4 z planowanych 6 zakładów produkcji baterii koncernu VW do końca dekady.

Skoda uruchomiła linię montażową dla baterii
fot. Skoda

Czechy nie próżnują

Skoda w swoim zakładzie w Mlada Boleslav w Czechach już dodała jedną linię produkcyjną na potrzeby baterii. Będą tam montowane systemy akumulatorów dla elektrycznych aut na platformie MEB, z których korzystają VW, Audi, Skoda i SEAT. Początkowo wydajność produkcyjna wyniesie od 250 tys. systemów rocznie, ale w 2023 r. ma to być już 380 tys. Najmniejszy pakiet baterii z ośmioma 24-ogniwowymi modułami ma pojemność 55 kWh. Średnia wersja z 9 modułami może zmagazynować 62 kWh, a największa bateria z aż 12 modułami ma 82 kWh pojemności.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News