PILNE: Unia Europejska przyjęła projekt rezolucji. Kierowcy w Polsce pojadą tylko 30 km/h w terenie zabudowanym

PILNE: Unia Europejska przyjęła projekt rezolucji. Kierowcy w Polsce pojadą tylko 30 km/h w terenie zabudowanym

Elena Kountoura, Parlement Europejski

Podaj dalej

Parlament Europejski zdecydowaną większością głosów przyjął kontrowersyjny dla kierowców projekt rezolucji dotyczący bezpieczeństwa na drogach. Posłowie obligują w niej Komisję Europejską do zarekomendowania maksymalnej prędkości w terenie zabudowanym do 30 km/h. To odpowiedź na dramatyczne statystyki wypadków, które niestety zawyża też Polska.

Głosowanie nad projektem forsowanym przez europejską lewicę odbyło się dziś rano. Za było 615 posłów, 24 było przeciw, a 48 wstrzymało się od głosu. Przypomniano, że w ostatnich latach nastąpiła stagnacja postępów w zmniejszaniu liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Co roku na unijnych drogach ginie 22 700 ludzi, a ok. 120 000 odnosi poważne obrażenia. To fiasko celu UE, która o połowę chciała zredukować liczbę śmiertelnych ofiar na drogach wspólnoty (udało się o 36 proc.).

Mapa śmiertelnych wypadków drogowych w Europie

W mieście tylko 30 km/h

Najgorsze statystyki ma Rumunia, w której notuje się 85 zgonów w wypadkach drogowych na milion mieszkańców. Unijna średnia wynosi 42/milion i niestety Polska także nie ma tutaj powodów do dumy (65/milion). W naszym kraju zanotowano postęp o 15 proc. względem 2019 r., ale statystyki nadal uznać trzeba za dramatyczne. Z tego względu Unia Europejska przygotowała szereg pomysłów, które mają wpłynąć na drastyczną redukcję śmiertelnych wypadków.

Największe kontrowersje, zwłaszcza w Polsce, budzi rekomendacja do ograniczenia maksymalnej prędkości do 30 km/h. Dotyczyłoby to obszarów mieszkalnych oraz tych, gdzie występuje duża liczba rowerzystów i pieszych. Na razie byłaby to rekomendacja, a nie odgórny przymus. Posłowie nalegają także na zerową tolerancję dla jazdy pod wpływem alkoholu, choć nie zaproponowano konkretnych rozwiązań. Nadmierna prędkość i alkohol to najczęstsze przyczyny śmiertelnych wypadków, odpowiednio 30 i 25 proc.

Pomysłów jest więcej

W projekcie rezolucji można znaleźć też pomysł wprowadzenia „trybu bezpiecznej jazdy” w urządzeniach mobilnych i elektronicznych. Ma to ograniczyć rozpraszanie kierowców podczas jazdy. Zauważono jednocześnie, że powinny istnieć zachęty podatkowe lub zniżki ubezpieczeniowe dla nabywców i użytkowników pojazdów o najwyższych standardach bezpieczeństwa. Oprócz tego istnieje pomysł przeznaczenia jeszcze większej liczby środków na poprawę infrastruktury, czym miałaby się zająć proponowana do utworzenia Europejska Agencja Transportu Drogowego.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News