PILNE: To nowe paliwo można tankować zamiast diesla! Kierowcy są zachwyceni, bo jeżdżąc na nim ma się więcej mocy

PILNE: To nowe paliwo można tankować zamiast diesla! Kierowcy są zachwyceni, bo jeżdżąc na nim ma się więcej mocy

Nowe paliwo można tankować zamiast diesla

Podaj dalej

Coraz więcej stacji paliw oferuje nowe paliwo, które można tankować zamiast oleju napędowego. Ten alternatywny diesel podnosi moc silnika wysokoprężnego oraz praktycznie nie emituje szkodliwych związków. Nic dziwnego, że coraz więcej samochodów na rynku jest przystosowywanych do tego nowego paliwa.

Technologią zachwyca się Toyota, dlatego marka przystosuje do niej swoje terenowe legendy. Chodzi oczywiście o model Land Cruiser i produkowany na europejski rynek Hilux. Wspomniane modele otrzymają silniki wysokoprężne kompatybilne z olejem napędowym HVO100. Ten diesel jest całkowicie niezależny od paliw kopalnych, bo pochodzi ze źródeł odnawialnych. Do produkcji wykorzystuje się, np. zużyty olej kuchenny czy inne odpady spożywcze i roślinne. Land Cruiser i Hilux dołączą do użytkowych vanów z rodziny Proace, które już teraz mogą korzystać z tego rozwiązania.

Odnawialny diesel o ograniczonej emisji CO2

HVO100 to syntetyczny odnawialny olej napędowy, który ma takie same właściwości chemiczne jak zwykły diesel. HVO, czyli uwodorniony olej roślinny, może być mieszany jako składnik odnawialny ze zwykłym olejem napędowym lub sprzedawany w czystej postaci jako HVO100. Do jego produkcji można wykorzystać m.in. tłuszcz zwierzęcy, odpady z przemysłu spożywczego, w tym z przetwórstwa ryb czy produkcji oleju spożywczego, a także olej spożywczy z recyklingu. Surowce te są klasyfikowane jako produkty resztkowe i zostały uznane w regulacjach prawnych za zrównoważone źródła energii.

Toyota Hilux
fot. Toyota

HVO100 spełnia europejski standard jakości EN 15940 dla parafinowych olejów napędowych. Ma wyższą liczbę cetanową (c80) niż standardowy olej napędowy, co powoduje, że przebieg procesu spalania jest bardziej sprawny i regularny, a emisja spalin niższa. Ponadto HVO100 odznacza się niższą zawartością siarki i aromatów.

Dynamika europejskiego rynku

Paliwo HVO100 staje się coraz popularniejsze na stacjach benzynowych w Europie. Punktów, w których można zatankować ten rodzaj oleju napędowego, jest już około 1000. Głównie znajdziemy je w Belgii, Danii, Finlandii, Estonii, Holandii, Norwegii, Szwecji oraz na Litwie i Łotwie. W ostatnich latach rośnie zarówno jego podaż, jak i zainteresowanie klientów. Według prognoz jego produkcja wzrośnie z obecnego pułapu czterech milionów ton rocznie do około 15,5 miliona ton w 2030 roku.

Niskoemisyjne paliwo niewymagające zmiany przyzwyczajeń kierowców
Korzystanie z oleju napędowego HVO100 nie wymaga od kierowców zmiany przyzwyczajeń ani stylu jazdy. Tankuje się je tak samo jak konwencjonalne paliwo.

Toyota Land Cruiser
fot. Toyota

Główną zmianą techniczną w stosunku do obecnych pojazdów jest dostosowanie układu wtrysku paliwa do zwiększonej objętości oleju napędowego. Jest to konieczne, ponieważ HVO100 ma mniejszą gęstość niż standardowy diesel. Zmiana ta nie wpływa na zdolność pojazdu do zasilania standardowym olejem napędowym, więc na co dzień może być używany każdy rodzaj paliwa dla silników Diesla. W wyniku zastosowania HVO100 i dostosowania do niego układu wtryskowego w niewielkim stopniu wzrasta maksymalna moc silnika.

Toyota Hilux i Land Cruiser w nowej specyfikacji trafią do produkcji od pierwszego kwartału 2023 roku.

Źródło: Toyota

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News