PILNE: To koniec Toyoty Yaris! Wspaniały model naprawdę znika z rynku. Kierowcy wciąż nie mogą dojść do siebie

PILNE: To koniec Toyoty Yaris! Wspaniały model naprawdę znika z rynku. Kierowcy wciąż nie mogą dojść do siebie

Toyota Yaris 2020

Podaj dalej

Toyota Yaris w Polsce jest jednym z najpopularniejszych modeli samochodów. Wydawało się, że jest to auto skazane na sukces dosłownie wszędzie. Rzeczywistość okazała się jednak okrutna, ponieważ japoński producent zdecydował się na wycofanie Yarisa z oferty.

Dlaczego Yaris nie przetrwał?

Okazuje się, że globalny trend przechodzenia na SUV-y oraz tania konkurencja z Chin stanowią barierę nie do sforsowania dla Yarisa. O ile w Europie ten model może pochwalić się dobrymi wynikami sprzedaży, to na innych rynkach jest fatalnie. W 2020 r. Yaris zniknął z USA (był oparty na Mazdzie 2), a teraz żegna się z jednym największych rynków świata w Indiach.

Toyota Yaris sedan w Indiach

Niewiele osób wie, że Toyota Yaris w Indiach od 3 lat była sprzedawana jedynie w nadwoziu sedan. Licząc od 2018 r. Toyota sprzedała łącznie 19 784 egzemplarzy Yarisa XP150, wliczając w to sprzedaż flotową. Jak na 3 lata obecności na jednym z największych rynków świata, to dramatycznie mało. Już w maju informowano o zatrzymaniu produkcji Yarisa w Indiach, a od 27 września zniknął całkowicie z oferty. Dostęp do części producent zagwarantował przez najbliższe 10 lat.

Nie wszystko stracone?

Być może nie jest to jednak definitywny koniec tego modelu w Indiach. Lider tamtejszego rynku Maruti Suzuki jest typowany do przywrócenia supermini Toyoty na bazie swojego bestselleru Ciaz. Nie byłoby to nic nowego, ponieważ oferowana tam Toyota Glanza to Maruti Suzuki Baleno z innym znaczkiem. Tak samo SUV Toyoty – Urbain Cruiser jest tylko przebrandowanym Maruti Suzuki Vitara Brezza.

Toyota Glanza w Indiach

W drugą stronę działa to w Europie, gdzie Suzuki Swace oparto na Toyocie Corolli Sport Tourer, a Suzuki Across na Toyocie RAV4. Takie partnerstwo technologiczne japoński producent stosuje też w przypadku sportowego modelu Supra. W praktyce auto oparte jest na BMW Z4, za co niektórzy mocno krytykowali Toyotę. Rozrastająca się współprodukcja udowadnia jednak, że ekonomicznie musi to być strzał w dziesiątkę.

Czy europejski Yaris jest zagrożony?

Kłopoty Yarisa w Ameryce Północnej i Azji Środkowej raczej nie wpłyną na globalnego bezpieczeństwo istnienia modelu. W Europie od stycznia do sierpnia 2021 r. Yaris był drugim najlepiej sprzedającym się modelem po Volkswagenie Golfie. Choć klienci na Starym Kontynencie mocno stawiają na SUV-y, to jednak małe hatchbacki jeszcze długo będą miały bezpieczny byt w Europie. Co więcej, Yarisa z powodzeniem używa fabryczny zespół Toyoty w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC). Ten model wybrano także na kontynuację programu od 2022 r., gdy spalinowe auta WRC zastąpią hybrydowe Rally1.

Wyniki sprzedaży aut w Europie - styczeń - sierpień 2021 r.
graf. Car Industry Analysis

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News