PILNE: To koniec Rajdowych Mistrzostw Świata WRC, jakie znamy! Od 2030 r. będą neutralne klimatycznie. Co to oznacza? [LISTA ZMIAN]

PILNE: To koniec Rajdowych Mistrzostw Świata WRC, jakie znamy! Od 2030 r. będą neutralne klimatycznie. Co to oznacza? [LISTA ZMIAN]

Yves Matton

Podaj dalej

Na następcy salonu samochodowego we Frankfurcie, czyli targach mobilności IAA w Monachium ogłoszono rewolucję w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC). Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) oraz promotor cyklu wyznaczyli 2030 r. jako cel w uzyskaniu neutralności klimatycznej. Emisja CO2 w WRC będzie drastycznie spadać już od 2022 r.

Jak hybrydy uatrakcyjnią rajdy?

WRC jest jedną z ostatnich globalnych serii motorsportu, która przeciągała implementację choćby hybrydowej technologii. Zelektryfikowane samochody WRC (od 2022 r. będą nazywane Rally1) oprócz jednostki benzynowej 1,6 turbo (ok. 385 KM) będą wyposażone w silnik elektryczny o mocy 100 kW (134 KM). Zespoły będą miały bogate możliwości wykorzystania hybrydowych układów napędowych.

Samochód rajdowy Rally1

Rajdówki będą mogły jechać z użyciem tylko energii elektrycznej (np. na dojazdówkach). Pełna moc ponad 500 KM będzie dostępna podczas startu do odcinków specjalnych oraz w trybie oesowym. Podczas tego ostatniego kierowcy będą mogli mieć do trzech spersonalizowanych map silnika, aby jak najefektowniej wykorzystać korzyści hybrydy. Oczekuje się, że uatrakcyjni to same zawody, ponieważ załogi będą mogły obierać różne taktyki.

Schemat produkcji ekologicznego paliwa do WRC

Nowe paliwo WRC uratuje silniki Diesla i benzynowe?

Droga do neutralności klimatycznej często przeraża kibiców, którzy nie chcą rozstawać się z brzmieniem silników spalinowych. Jednak wcale nie jest powiedziane, że od 2030 r. w WRC będą rywalizować elektryczne rajdówki. P1 Racing Fuels oraz eksperci koncernu naftowego Saudi Aramco opracują wyczynowe paliwo w 100 proc. ze źródeł odnawialnych.

Ford Puma Rally1

Syntetyczne paliwo w samochodach Rally1 zagości już w 2022 r. dzięki z przechwyconego z atmosfery CO2 oraz wodoru. Zastosowanie paliwa syntetycznego w WRC przybliży także świat motoryzacji do wykorzystania go w autach drogowych. To z kolei może uratować silniki spalinowe oraz ich unikalny dźwięk, jeśli technologia pozwoli je produkować w rozsądnych kosztach.

W oczekiwaniu na Monte Carlo

Toyota GR Yaris Rally1

Nowa era w Rajdowych Mistrzostwach Świata rozpocznie się 20 stycznia 2022 r. To wtedy nowy sezon WRC zainauguruje kultowy Rajd Monte Carlo. Na starcie zobaczymy hybrydowe rajdówki Rally1 zbudowane na bazie Forda Pumy, Hyundaia i20 N oraz Toyoty GR Yaris. Pojazdy przechodzą obecnie intensywną fazę testów przed startem zbliżającego się sezonu. Producenci zadeklarowali się do udziału w mistrzostwach przynajmniej do końca 2024 r. FIA oraz promotor mają nadzieję, że zelektryfikowane WRC zachęci do udziału kolejnych producentów, dla których redukcja emisji CO2 ma fundamentalne znaczenie.

Hyundai i20 N Rally1

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News