PILNE: Ta nowa technologia dobije Diesel i benzynę szybciej niż zakładano! Gigant natychmiast to opatentował

PILNE: Ta nowa technologia dobije Diesel i benzynę szybciej niż zakładano! Gigant natychmiast to opatentował

Ta nowa technologia dobije Diesel i benzynę

Podaj dalej

Podpisanie przez Polskę deklaracji o zakazie sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 r. wywołało niemało kontrowersji. Jednak prawda jest taka, że do tego czasu raczej żaden Diesel lub benzyniak nie przetrwa. Naukowcy z Uniwersytetu Purdue w Stanach Zjednoczonych przy wsparciu Forda opracowali przełomową technologię, która zlikwiduje dużą barierę w upowszechnieniu aut elektrycznych.

Jedną z największych wad pojazdów na prąd jest ich stosunkowo powolne ładowanie. Nawet szybkie ładowarki, których i tak stosunkowo mało, nie zadowalają klientów. Ok. 10 minut na odzyskanie 80 proc. zasięgu to dość szybko, ale z drugiej strony cała wieczność dla petrolheadów. Nie mówiąc już o 20 minutach ładowania do pełna na „szybkiej” ładowarce. Tymczasem Diesel lub benzynę zatankujemy na stacji paliw w kilka minut. Producenci zaczęli więc tworzyć coraz pojemniejsze baterie, aby nie trzeba było się tak często ładować. Powolne ładowanie wciąż jednak pozostawało.

Diesel samochód elektryczny
fot: pl.freepik.com

Dlaczego nie możemy jeszcze szybko ładować?

Najistotniejszym czynnikiem ograniczającym szybsze ładowanie jest ciepło. Zbyt dużo prądu w kabel ładowarki może doprowadzić do katastrofy. Z tego względu Ford wsparł badania inżynierów z Uniwersytetu Purdue, aby stworzyć kabel, który zdoła szybko dostarczyć dużo prądu. Cel udało się osiągnąć wykorzystując chłodzenie cieczą, choć w nieco nietypowy sposób. Laboratorium Issama Mudawara od 37 lat rozwija bowiem technologię pochłaniania ciepła cieczą zamienianą w parę. Taki system jest co najmniej 10 razy wydajniejszy niż tradycyjne chłodzenie cieczą.

Nowy kabel będzie przesyłać prąd 2500 A
graf. Purdue University

Prototyp nowego kabla pozwolił na bezpieczny przesył prądu o natężeniu aż 2500 amperów! Dla porównania, najnowszy Supercharger V3 Tesli jest w stanie przekazywać prąd z natężeniem maksymalnie 520 A. Dzięki wynalazkowi, które już zostało opatentowane przez Forda, czas ładowania samochodu elektrycznego do pełna ma zajmować mniej niż 5 minut.

Kiedy to wejdzie do użytku?

Testy prototypu w wersji produkcyjnej ma rozpocząć się w przeciągu 2 lat. Upowszechnienie się tego rozwiązania może błyskawicznie doprowadzić do likwidacji aut napędzanych na Diesel lub benzynę przed końcem dekady. Zwłaszcza, że na świecie wykładane są gigantyczne pieniądze na badania, które w dalszym stopniu mają zniwelować wady współczesnych aut elektrycznych. W ciągu kilku lat powstaną rozwiązania, które pokażą jak lepiej poradzić sobie z pojemnością i bezpieczeństwem baterii, recyklingiem oraz ceną.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News