PILNE: Sensacyjny zwrot ws. silników Diesla. Cały misterny plan z elektrykami diabli wzięli. Co teraz?

PILNE: Sensacyjny zwrot ws. silników Diesla. Cały misterny plan z elektrykami diabli wzięli. Co teraz?

Podaj dalej

Amerykańska Komisja Handlu Międzynarodowego (ITC) podtrzymała swoje wstępne orzeczenie i wydała wyrok, który doprowadzi do trzęsienia ziemi w branży motoryzacyjnej. Wygląda na to, że silniki Diesla i benzynowe mogą tak szybko nie wyginąć. Wszystko dlatego, że nie będzie można wyprodukować dostatecznej ilości samochodów elektrycznych.

O co tu chodzi?

ITC zajmowało się sporem dwóch koreańskich producentów baterii litowo-jonowych do aut na prąd. W kwietniu 2019 r. LG Chem oskarżyło SK Innovation o kradzież tajmenic handlowych, po tym jak ci drudzy przejęli ich kilkudziesięciu inżynierów. Byli pracownicy LG Chem byli ważnymi ogniwami w pracach badawczo-rozwojowych nad najnowszymi generacjami baterii.

Budowa fabryki SK Innovation w Dąbrowie Górniczej
Budowa fabryki SK Innovation w Dąbrowie Górniczej| fot. dabrowa-gornicza.pl

Dzięki temu SK Innovation szybko zdobyło kilku potężnych klientów i zaplanowano budowę fabryk m.in. w USA i Polsce (w Dąbrowie Górniczej). Umowy na dostawy baterii podpisano m.in. z koncernami Volkswagena oraz z Fordem. Giganci znaleźli się w kłopocie, bowiem SK Innovation dostało 10-letni zakaz importu, produkcji i sprzedaży baterii w USA.

Gest wobec producentów

ITC zrobiło jednak wyjątki, pozwalając SK Innovation zaopatrywać w akumulatory Forda F-150 Electric oraz Volkswagena ID. 4. Są to jednak okresy przejściowe odpowiednio na okres 4 i 2 lat. Zdecydowano się na to, aby umożliwić producentom znalezienie nowych dostawców. To może jednak nie być takie proste jak się wydaje.

Volkswagen ID. 4
Volkswagen ID. 4 | fot. materiały prasowe

Światowe zasoby surowców do produkcji baterii jak lit są ograniczone. Wielkie koncerny technologiczne podpisały już umowy z innymi firmami motoryzacyjnymi. W tym wypadku nie da się ot tak zwiększyć produkcji. Jedna sprawa to wydobycie i dostawy surowców, druga moce przerobowe fabryk. W praktyce może to zachwiać produkcją samochodów podobnie jak obecne problemy z dostawami półprzewodników.

Silniki Diesla zostają?

W efekcie producenci samochodów mogą zmieniać harmonogram odchodzenia od silników Diesla i benzynowych. Auta spalinowe wciąż są głównym motorem napędowym ich biznesu ze względu na niższą cenę sprzedaży, a zarazem wysoką marżę. Tak potężne koncerny jak VW czy Ford z pewnością nie zostaną całkowicie na lodzie, ale może to oznaczać problemy dla innych producentów. Umowa umową, ale bogatszy często może więcej.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News