Inwazja Rosji na Ukrainę spowodowała drastyczną podwyżkę cen paliw. Jeszcze kilka miesięcy temu krajowe władze patrzyłyby z politowaniem na apele o obniżkę podatków obciążających diesel i benzynę. Dziś jednak legislatorzy stają na głowie, aby wymyślać nowe ulgi, które zredukują koszty tankowania na stacjach.
Presja na redukcję podatków jest ogromna, bowiem co chwilę słyszy się o kolejnych pomysłach na to, jak odciążyć zmotoryzowanych obywateli. Ma to zresztą kolosalne znaczenie dla gospodarki, bowiem koszty transportu są istotną składową m.in. cen wielu potrzebnych nam dóbr. Z tego względu właśnie opracowano nową propozycję wpłynięcia na redukcję cen paliw.
Zniżka kryzysowa
Wir müssen etwas für die Pendler tun. Die Preise bei Kraftstoffen sind extrem hoch. Der Vorschlag von @c_lindner ist europarechtskonform, schnell umsetzbar und sorgt dafür, dass alles eins zu eins in den Taschen der Menschen statt der Öl-Multis landet. https://t.co/2Sf65zVGbR
— Marco Buschmann (@MarcoBuschmann) March 13, 2022
Już niejednokrotnie słyszeliśmy, że Polska ma najniższe ceny na stacjach w Europie. Był to szok zwłaszcza dla Niemców, którzy przyjeżdżali do nas uzupełniać baki, doprowadzając przygraniczne stacje niemal do bankructwa. Niemiecki rząd w końcu postanowił zareagować i ustami ministra finansów, Christiana Lindera zaproponował tzw. „zniżkę kryzysową”.
Według niemieckiego resortu finansów dotacja paliwowa może spowodować obniżkę cen benzyny o ponad 0,2 euro za litr, czyli przeszło 1 zł na litrze. Potem wyjaśniono, że może to być nawet od 30 do 40 eurocentów za litr (nawet 1,89 zł/l). „Państwo nie może zostawiać obywateli i przedsiębiorców samych z rosnącymi cenami” – przyznał Christian Lindner. Co prawda, propozycji nie zatwierdzono jeszcze w trzypartyjnej koalicji rządzącej (SPD, Zieloni, FPD), ale to może stać się już w środę. Wtedy będą ważyć się losy szerszego pakietu pomocowego dla Niemców.
Werden fixen #Krisenrabatt Kraftstoffe vorschlagen; könnte 30 o. 40 ct. betragen. Zeitl. befristete Maßnahme, um Menschen in dieser Phase zu entlasten. @c_lindner @ZDFheute: Sind derzeit in nicht klar absehbarer Situation, ergänzender Haushalt wird vorgelegt. pic.twitter.com/dxqTSUFaHY
— BMF (@BMF_Bund) March 14, 2022
Nie wszyscy popierają propozycję
Co ciekawe, opinie na temat pomocy państwa wobec cen na stacjach są podzielone. Konserwatywna opozycja wezwała do jeszcze większych dotacji na paliwo. Tymczasem ekolodzy ostrzegają, że proponowana zniżka może przynieść wiele złego. Przykładowo może to zniechęcić do wysiłków na rzecz oszczędzania benzyny i przynieść nieproporcjonalnie korzyści bogatym, którzy dużo jeżdżą.
Dodatkowo członkowie Partii Zielonych w niemieckim rządzie sugerowali, że nowe środki powinny obejmować wprowadzenie ograniczenia prędkości na krajowych autostradach. Ma to pomóc w ograniczeniu zużycia paliwa. Rzecznik ministerstwa środowiska, Christopher Stolzenberg określił ten pomysł jako „dobry dla ochrony klimatu, ochrony zasobów i bezpieczeństwa na drodze”. Może być to jednak przedmiotem twardych negocjacji koalicyjnych, bowiem Wolna Partia Demokratyczna (FPD) opowiada się za pozostawianiem wybranych autostrad bez limitu prędkości.