PILNE: Przegłosowano duże zmiany w prawie jazdy kategorii B. Kierowcy w Polsce będą mogli jeździć zupełnie inaczej

PILNE: Przegłosowano duże zmiany w prawie jazdy kategorii B. Kierowcy w Polsce będą mogli jeździć zupełnie inaczej

Prawo jazdy kat. B – nowe uprawnienia

Podaj dalej

Komisja Infrastruktury oraz Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych przegłosowały na wspólnym posiedzeniu duże zmiany w prawie jazdy kategorii B. Modyfikacjom ulegną istotne uprawnienia, które będą zależały nie tylko od zdanego egzaminu, ale i stażu za kierownicą czy stosowanego paliwa.

O te zmiany apelowano od dawna. Gdy wydawało się, że wejdą w życie w maju tego roku, nieoczekiwanie Ministerstwo Infrastruktury się z nich wycofało. Chodziło o nowe uprawnienie dla kierowców, a w zasadzie rozszerzenie istniejącego. Apelowano bowiem o zwiększenie limitu dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu dla prawa jazdy kat. B. Jednak tematu nie odpuściło Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), dla których zwiększenie limitów jest bardzo istotne.

Kierowcy w Polsce muszą wyrobić nowy dokument
fot. Pio Si – stock.adobe.com

Co zmieni się w prawie jazdy kat. B?

Obecne limit 3,5 tony uważa się za barierę, która utrudnia podjęcie decyzji o przejściu na zeroemisyjne lekkie samochody dostawcze. Zważywszy na baterie w furgonetkach elektrycznych, ich waga jest wyraźnie większa od spalinowych odpowiedników. Z tego względu pełny załadunek elektryka oznaczałby, że kierowca z prawem jazdy kat. B nie może dalej prowadzić dostawczaka na prąd. Wynegocjowano zatem, aby zwiększyć ten limit DMC do 4,25 tony, ale pod pewnymi warunkami.

W projekcie zmiany ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw określono, że nowy limit DMC dotyczy tylko aut na paliwa alternatywne. Oznacza to, że z prawem jazdy kat. B będzie można bez przeszkód prowadzić nie tylko elektrycznego vana, ale i na przykład wodorowego. W przypadku dostawczaków, które napędza diesel lub benzyna, prawo jazdy kat. B nadal będzie uprawniać do kierowania autami o DMC do 3,5 tony.

Kurier Paczkomat InPost
fot. materiał prasowe

Jest jeszcze jeden haczyk

Jednak, aby jazda elektrycznym vanem załadowanym na 4 tony była legalna, konieczny będzie jeszcze odpowiedni staż za kółkiem. Zgodnie z poprawkami do projektu, kierowca takiego auta musi posiadać prawo jazdy co najmniej 2 lata. Mimo pewnych obwarowań, PSPA nie ukrywa, że jest bardzo zadowolone z wpisania poprawek, o które apelowało. Stowarzyszenie liczy na to, że wraz z programem „Mój Elektryk” pomoże to w zwiększeniu liczby zeroemisynych pojazdów użytkowych stosowanych w Polsce. Pod koniec września 2021 r. było ich zarejestrowanych zaledwie 1333 szt. Zanim jednak zobaczymy efekty, należy poczekać na faktyczne wprowadzenie w życie tych przepisów. Możliwej daty jeszcze nie ujawniono.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News