PILNE: Polacy dostaną tysiące nowych miejsc pracy? Motoryzacyjny gigant wkracza do Polski. Elon Musk przerażony

PILNE: Polacy dostaną tysiące nowych miejsc pracy? Motoryzacyjny gigant wkracza do Polski. Elon Musk przerażony

Nio ES6 wnętrze

Podaj dalej

Dziś na Linkedin pojawiła się sensacyjna oferta pracy w sektorze motoryzacyjnym. Uznawana za jednego z najpoważniejszych konkurentów Tesli – chińska firma Nio – rekrutuje na stanowisko menedżera operacyjnego fabryki w Unii Europejskiej. Gdzie? Jako lokalizację podano województwo mazowieckie w Polsce!

Co to jest to Nio?

W sieci zawrzało, bowiem oznaczałoby to wejście na unijne rynki niezwykle potężnego gracza z branży samochodów elektrycznych. Byłaby to pierwsza w historii samodzielna fabryka Nio na świecie. Dotychczasowa jedyna chińska linia montażowa to efekt współpracy z JAC w Hefei. W tym roku wystarczyło to do dostarczenia 70 tys. pojazdów, z których najpopularniejszym był SUV – Nio ES6.

Stacja wymiany baterii Nio
fot. Nio

Nio zrobiło niedawno furorę opracowaniem alternatywy dla długiego ładowania samochodów na prąd. Stworzono bowiem stacje wymiany baterii, gdzie cały proces jest automatyczny i trwa ledwie 3 minuty. W tym roku powstaną cztery takie stacje wokół stolicy Norwegii, Oslo. W 2022 r. przybędzie 12 kolejnych w innych norweskich miastach. Po Norwegii (od 2025 r. nie będzie można tam kupić nowego auta spalinowego), w przyszłym roku Nio będzie dostępne też w Szwecji i Niemczech (na początek z luksusowym sedanem ET7).

Elon Musk zostawił Polskę konkurencji?

Po tym jak Elon Musk nie skorzystał z oferty Polski na budowę fabryki Tesli, nasz rząd prawdopodobnie zaoferował dogodne warunki konkurencji z Chin. Jednaj mimo pojawienia się tej oferty, Nio oficjalnie nie potwierdziło, że ich fabryka powstanie właśnie w Polsce. „Obecnie Nio nie planuje budowy zakładu produkcyjnego w Polsce” – czytamy w oświadczeniu, które zdobyło Automotive News Europe. Chińczycy są bardzo ostrożni, dlatego kluczowe może być tu słowo „obecnie”, bowiem nowy menedżer ma zapewne zweryfikować atrakcyjność różnych lokalizacji.

Elektryczny SUV Nio ES6
fot. Nio

Co ciekawe, oferta pracy na LinkedIn nie została wystawiona bezpośrednio przez Nio, a przez chińskiego pośrednika rekrutacyjnego. Jest jednak autentyczna i była aktywna tylko przez krótki czas. Jak można przeczytać na LinkedIn, aplikacje na to stanowisko nie są już akceptowane. Wygląda na to, że była to oferta skrojona pod konkretnego kandydata, który ma zająć się potencjalnym zorganizowaniem budowy fabryki Nio w Unii Europejskiej.

Po co Chińczykom fabryka w Europie?

„Jeśli osiągniemy bardzo dobrą sprzedaż w innych regionach, być może moglibyśmy rozważyć lokalną produkcję w przyszłości, ale wciąż jest za wcześnie, by mówić” – mówił w 2020 r. Lihong Qin, dyrektor operacyjny Nio. Od tamtego czasu wiele się jednak pozmieniało, a import z Chin do UE będzie coraz bardziej kosztowny. Zresztą Komisja Europejska dąży do tego, aby samochody, a zwłaszcza baterie produkowano na Starym Kontynencie.

Nio ET7
fot. Nio

Niedawno Elon Musk stwierdził wprost, że w Europie wcale nie obawia się konkurencji z Volkswagenem. W jego ocenie dużo większym wyzwaniem są producenci z Chin, którzy innowacyjnością przerastają europejskich gigantów. Nio podąża za modelem sprzedaży bezpośredniej Tesli, w którym klienci kupują samochód przez Internet. W centrach miast buduje również wielofunkcyjne showroomy o nazwie Nio House, z których pierwszy otwarty jest już w Oslo. Na powierzchni 2150 m2 znajduje się kawiarnia, salonik, kącik zabaw dla dzieci oraz sale konferencyjne.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News