PILNE: Od połowy kwietnia ten nowy diesel na stacjach będzie hitem w Polsce! Kierowcy będą ustawiać się w długich kolejkach

PILNE: Od połowy kwietnia ten nowy diesel na stacjach będzie hitem w Polsce! Kierowcy będą ustawiać się w długich kolejkach

Pierwsza sieć stacji paliw, gdzie diesel nie jest z Rosji

Podaj dalej

Przed inwazją na Ukrainę, Rosja zapewniała nawet 50 proc. zapotrzebowania do produkcji lub gotowego oleju napędowego w Europie. Z tego względu szybkie uniezależnienie się od Kremla nie jest łatwe, ale możliwe. Lada moment pierwsza sieć stacji paliw w Polsce zaoferuje diesel, którego żadnej kropli nie „skażono” rosyjską ropą.

Diesel bez śladu rosyjskiego

Dywersyfikacja dostaw ropy jest dziś szczególnie istotna, bo zaraz może okazać się, że główne źródło będzie zakazane. Takie historie jak masakra cywilów w Buczy motywują Unię Europejską do całkowitego embarga dla surowców energetycznych z Rosji. Na taki scenariusz przygotowała się grupa Unimot, niezależny importer paliw, która w Polsce ma kilkadziesiąt stacji pod marką Avia. Jeszcze w tym miesiącu diesel na tych stacjach nie będzie miał śladu rosyjskiego.

Stacja paliw Avia
fot. aviastacjapaliw.pl

Polska spółka wynajęła w duńskim terminalu paliwowym 3 zbiorniki o pojemności 127 m3, gdzie będzie trafiać olej napędowy z alternatywnego źródła. Pierwsza dostawę zaplanowano z Bliskiego Wschodu i ta powinna pojawić się już w drugiej połowie kwietnia tego roku. Z portu w Danii diesel będzie przeładowany na mniejszy statek, ponieważ bałtyckie porty nie są w stanie przyjąć tankowców o ładowności ponad 100 tys. ton.

To będzie hit w Polsce?

Odcięcie się od rosyjskiej ropy może być ważnym impulsem do wzrostu zainteresowania siecią Avia. Polacy chętnie bojkotują firmy, które nadal handlują w Rosji. Zapewne równie mocno czekają na paliwo, które nie wspiera finansowo armii Putina. Grupa Unimot do końca maja ma osiągnąć liczbę 100 stacji paliw w Polsce. W tym roku przybędzie ich łącznie około 30. Można się spodziewać, że początkowo może to być dobra dźwignia marketingowa. Jednak nad uniezależnieniem się od Rosji pracują także inne, większe koncerny, dla których odcięcie rosyjskich dostaw w tak krótkim czasie byłoby niekorzystne finansowo.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News