PILNE: Od 4 maja w Polsce nowa obowiązkowa naklejka na szybę samochodu! Kosztuje 5 zł, a kara za brak to aż 500 zł. Będą z nią problemy

PILNE: Od 4 maja w Polsce nowa obowiązkowa naklejka na szybę samochodu! Kosztuje 5 zł, a kara za brak to aż 500 zł. Będą z nią problemy

Od 4 maja nowa obowiązkowa naklejka na samochód

Podaj dalej

Po majówce w Polsce zaczynają obowiązywać nowe przepisy dla kierowców, które mogą wywołać spory chaos. Od 4 maja 2022 r. w życie w chodzi rozporządzenie o wzorze nowych obowiązkowych naklejek na samochód. Kara za jej brak wyniesie do 500 zł, ale problem w tym, że już teraz widać pełno dziur w systemie.

W czym problem?

Nowa obowiązkowa naklejka będzie wymagana dla każdego kierowcy w Polsce, który będzie chciał wjechać do wyznaczonego obszaru w centrach miast. Chodzi o Strefy Czystego Transportu, które można już wdrażać na indywidualnych zasadach. Każda miejscowość będzie mogła określić samochody z jaką normą emisji spalin mogą legalnie wjechać na dany obszar. W tym miejscu zaczynają się schody, bo jak słusznie zauważa Autokult.pl, na naklejce… nie będzie informacji o klasie emisji.

Nie byłby to problem, gdyby pojazd poruszał się tylko po jednej Strefie Czystego Transportu. Wydanie naklejki oznacza zezwolenie na wjazd w danym mieście, ale w sytuacji gdy podróżujemy po różnych jest problem. Wszystko dlatego, że zupełnie inne zasady mogą obowiązywać w Łodzi, a zupełnie inne w Warszawie czy Gdańsku. Gdyby Ministerstwo Klimatu i Środowiska określiło wzór z normą emisji spalin, tego problemu by nie było.

Nowa obowiązkowa nakleja - Strefa Czystego Transportu - opis 2022

Co miasto, to naklejka

Zwiastuje to spore problemy z kontrolą, czy dany pojazd spełnia wymogi danej Strefy Czystego Transportu. Przy obecnym stanie prawnym konieczne będzie wyrobienie kilku naklejek dla każdego takiego obszaru, ale strach pomyśleć, jak będą wtedy wyglądać szyby polskich samochodów. Tylko teoretycznie jest jeszcze czas, bo pierwsza SCT ma pojawić się dopiero 1 stycznia 2023 r. w Krakowie. Jednak znając opieszałość urzędników i długi proces legislacyjny, nic nie wydarzy się na czas.

Nie ma też, co liczyć na spójną politykę poszczególnych miast. Wymogi będą dopasowywane do lokalnych możliwości kierowców. O ile w Warszawie aut elektrycznych przybywa dość szybko, to w Bydgoszczy jest zupełnie inaczej. Ktoś może powiedzieć też, że wyrobienie naklejki za 5 zł nie jest problemem. Jednak na ten moment wymagane będzie osobiste stawiennictwo w urzędzie, który nagle może znaleźć się w obszarze SCT. Wówczas nawet wjazd do tej strefy nie będzie legalny w Tesli, jeśli nie będzie mieć naklejki. Kara grzywny za to wykroczenie będzie wynosić do 500 złotych.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News