PILNE: Od 24 grudnia w Polsce zakaz jazdy autami na diesel, benzynę i LPG staje się legalny! Kogo dotknie najpierw? [LISTA]

PILNE: Od 24 grudnia w Polsce zakaz jazdy autami na diesel, benzynę i LPG staje się legalny! Kogo dotknie najpierw? [LISTA]

Od 24 grudnia zakaz Diesla w Polsce będzie legalny

Podaj dalej

9 grudnia 2021 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację ustawy o elektromobilności. To oznacza, że wejdzie w życie w Wigilię Bożego Narodzenia, czyli 24 grudnia. Tym samym rząd podrzuca pod choinkę rózgę dla wszystkich użytkowników aut na diesel, benzynę lub LPG (zobacz czym możesz natychmiast zmniejszyć wydatki na paliwo TUTAJ).

Co zmieni się od 24 grudnia?

W najbliższy piątek dojdzie do historycznej chwili, bowiem od 24 grudnia 2021 r. w Polsce wprowadzanie zakazu jazdy samochodom z silnikami Diesla, benzynowi oraz z instalacjami LPG będzie legalny. O takie narzędzia prawne apelowali włodarze największych miast w Polsce.

Strefa Czystego Transportu - znak
fot. Marek Anioł / strazmiejska.krakow.pl

Zakaz będzie można wprowadzić na dowolnym obszarze dowolnego miasta w formie strefy czystego transportu. Nieważne czy jest to metropolia czy kameralne miasteczko. Władze Warszawy, Krakowa, Łodzi, ale i Wyśmierzyc, Działoszyna czy Poręby będą mogli legalnie wyplenić auta spalinowe z dróg.

Jakie samochody zostaną zakazane?

To jakim pojazdom będzie wolno poruszać się po strefach czystego transportu zależy naprawdę od fantazji samorządów. Od 24 grudnia to one będą ustalać własne zasady. Należy się spodziewać, że początkowo jedynym kryterium będzie norma emisji spalin.

Niektóre miasta deklarują, że są w stanie zakazać jazdy autami z normą Euro 3. To oznacza, że po strefach legalnie będzie można poruszać się samochodem nie starszym niż 15 lat. W większości przypadków zakaz obejmie raczej normy Euro 2 lub wcześniejsze (auta powyżej 20 lat).

strefa czystego transportu

Co z tego wyjdzie?

To jak w praktyce wyjdzie powoływanie i utrzymanie stref czystego transportu pokaże czas. Bunt społeczeństwa może być tu znaczącym czynnikiem, dlatego miasta mają w pierwszej kolejności przeprowadzać konsultacje społeczne. Dziś jednak o takie strefy może być nieco łatwiej, ponieważ Polacy nieco odmłodzili swoją flotę samochodów.

Dostosowanie stref do aktualnych możliwości mieszkańców jest rozsądniejszą opcją, niż sytuacja, którą mieliśmy kilka lat temu. Wówczas strefy czystego transportu były tylko dla aut zeroemisyjnych. Tych w Polsce wciąż jest jak na lekarstwo, choć ich licza stale rośnie. Dziś jeżdżąc po ulicach większych miast trudno już nie natknąć się pojazd z zielonymi tablicami.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News