PILNE: Od 2022 r. nowe obowiązkowe wyposażenie samochodu! Kierowców i pasażerów czekają duże zmiany [LISTA]

PILNE: Od 2022 r. nowe obowiązkowe wyposażenie samochodu! Kierowców i pasażerów czekają duże zmiany [LISTA]

Nowe obowiązkowe wyposażenie dla kierowców WRC 2022

Podaj dalej

Przyszły rok przyniesie duże zmiany w przepisach. Na wyposażeniu samochodów będą musiały znaleźć się zupełnie nowe akcesoria, których do tej pory nie było. Będą z nich musieli korzystać nie tylko kierowcy, ale i pasażerowie.

Zmiany zatwierdziła wczoraj Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) podczas zjazdu w swojej siedzibie przy Place de la Concorde w Paryżu. Podczas obrad Światowej Rady Sportów Motorowych doprecyzowano nowe obowiązkowe wyposażenie hybrydowych samochodów rajdowych Rally1. Zelektryfikowane konstrukcje od 2022 r. zastąpią spalinowe auta WRC (topowa specyfikacja rajdowa w latach 1997-2021).

Sebastien Ogier Toyota Yaris Rally1

FIA ma świadomość, że debiut układów hybrydowych dostarczonych przez Compact Dynamics może cierpieć na choroby wieku dziecięcego. Przez pandemię producenci nie mieli wystarczająco dużo czasu na testy. W obawie zwłaszcza o awarie, które mogą zakończyć się porażeniem prądem wysokiego napięcia, zdecydowano się na rozwiązania, które mają uchronić zawodników od ryzyka obrażeń.

Jakie nowe obowiązkowe wyposażenie?

Z tego względu na pokładzie samochodów Rally1 muszą znajdować się rękawice elektroizolacyjne HV klasy 0. Produkty tej klasy chronią przed porażeniem przy dotknięciu powierzchni o napięciu elektrycznym do 1000 V. Każda topowa rajdówka będzie musiała mieć dwie pary dla kierowcy i pilota. Nie będą to rękawice przeznaczone do prowadzenia auta, bowiem takowe muszą być m.in. niepalne i mieć homologację FIA.

Ford Puma Rally1 test

Dla bezpieczeństwa auta rajdowe klasy Rally1 nie będą mieć numerów startowych na drzwiach. Zastąpią je białe oznaczenia „HY” na czerwonym tle, aby każdy sędzia lub widz miał świadomość, że to nadwozie hybrydowej rajdówki. Jest to szczególnie ważne w razie dotarcia do wraku samochodu po wypadku. Takowy, w specyficznych okolicznościach, może przewodzić duży ładunek elektryczny. Z tego powodu opisano procedury bezpieczeństwa dotyczące postępowania w razie awarii czy ładowania.

Ograniczenie kosztów

Oprócz tego konstrukcje Rally1 mogą ważyć o 10 kg więcej niż zakładano do tej pory. Ma to na celu ograniczenie kosztów w poszukiwanie możliwości redukcji masy, co przy układach hybrydowych i obowiązkowym wyposażeniu bezpieczeństwa stanowiło spore wyzwanie. Liczba silników spalinowych do wykorzystania w sezonie została zredukowana z 3 do 2.

Hyundai i20 N Rally1

Dużo większy bufor zastosowano w przypadku silników elektrycznych i ich układów hybrydowych. Punktujące w mistrzostwach producentów załogi mają do użycia 9 układów w sezonie (nie licząc testów). Prywatne ekipy, które skorzystają z rajdówek Rally1 będą miały jeden zapas układu hybrydowego na każdy rajd.

Koniec cwaniakowania z prawego fotela

Ciekawostką jest fakt, że od 2022 r. zawodnik zgłoszony jako pilot nie będzie mógł prowadzić samochodu na odcinkach specjalnych (o ile nie będzie to konieczne z powodu siły wyższej). W minionym sezonie doszło do kilku kontrowersji, gdy kierowcy, którzy wyczerpali swój limit startów zgłaszali się jako piloci, zasiadając jednak za kierownicą. To mocno skomplikowało m.in. sezon Kajetana Kajetanowicza, który walczył o mistrzostwo WRC3.

W oczekiwaniu na nową erę

Hybrydowe samochody Rally1 zadebiutują podczas Rajdu Monte Carlo (20-23 stycznia 2022 r.), który zainauguruje sezon Rajdowych Mistrzostw Świata. Pojazdy do nowej, topowej kategorii przygotowała Toyota (GR Yaris Rally1), Hyundai (i20 N Rally1) oraz M-Sport Ford (Puma Rally1).

Samochód rajdowy Rally1

Hybrydowe rajdówki będą stanowić wyjątkową nowinkę dla kierowców, ponieważ ich obsługa będzie nietypowa. Przykładowo zawodnicy będą mogli skorzystać z dodatkowej energii na starcie (1000 kJ) oraz podczas odcinka specjalnego (100 kW). Zespoły będą musiały dobrze zaplanować wykorzystanie układu, którym można skonfigurować w trzech różnych mapach jednostki sterującej. Odzyskiwanie energii z hamowania jednorazowo jest ograniczone do 30 kW, niezależnie od tego jak mocno kierowca zahamuje.

W trakcie rajdu pojawią się strefy na dojazdówkach, gdzie konieczne będzie użycie trybu zeroemisyjnego, czyli przejazdu wyłącznie z użyciem silnika elektrycznego. Dla zmniejszenia śladu węglowego, 380-konne jednostki spalinowe 1.6 turbo będą zasilane paliwem rajdowym, do którego produkcji wykorzystuje się surowce odnawialne.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News