PILNE: Od 20 lipca dotychczasowy diesel zastąpi nowe paliwo! Będzie 3 razy gorsze od oleju napędowego, który teraz tankujemy w Polsce

PILNE: Od 20 lipca dotychczasowy diesel zastąpi nowe paliwo! Będzie 3 razy gorsze od oleju napędowego, który teraz tankujemy w Polsce

benzyna diesel ceny paliw paliwo

Podaj dalej

Postępujące w złym kierunku zmiany klimatu wywołują presję, aby samochody oraz ich paliwo były bardziej ekologiczne. Jednak obecnie nie zawsze idziemy w dobrym kierunku, o czym niektórzy kierowcy przekonają się 20 lipca. Od tego dnia wycofany zostanie dotychczasowy diesel, a zastąpi go nowe paliwo, które budzi sporo kontrowersji.

Ten diesel jest trzy razy gorszy

Wydawałoby się, że stosując biodiesel zamiast zwykłego diesla jesteśmy proekologiczni. Diabeł jednak tkwi w szczegółach, ponieważ biodiesel z olejem palmowym nie jest uważany za „zielone paliwo”, przynajmniej w Europie. Ekolodzy alarmują, że proces produkcji oleju palmowego wiąże się z szkodliwym dla klimatu wylesianiem oraz emisji ILUC (pośrednich zmian w użytkowani gruntów – przyp. red.). W efekcie biodiesel z oleju palmowego jest trzykrotnie gorszy dla klimatu niż zwykły diesel.

Drzewa palmowe w Indonezji
fot. freepik.com – wirestock

Jednak dla niektórych krajów produkcja biodiesla to jedna z kluczowych gałęzi gospodarki. Dotyczy to zwłaszcza Malezji i Indonezji, gdzie ten surowiec jest wykorzystywany w paliwach oraz sektorze spożywczym. Rolnicy nie wyobrażają sobie, aby w imię ochrony klimatu zrezygnować ze zbiorów czegoś, co zapewnia im byt. W Indonezji sytuacja ostatnio stała się nieco bardziej napięta, ponieważ tymczasowy zakaz eksportu oleju palmowego, a co za tym idzie duże zapasy surowca, wpłynął na ceny owoców palmowych. To wywołało krytykę ze strony rolników, którzy są w szczytowym okresie zbiorów.

Dołożą jeszcze więcej

W celu zredukowania zapasów, rząd Indonezji podjął decyzję, aby oferowany w kraju biodiesel zawierał jeszcze więcej oleju palmowego. Od 20 lipca nowe paliwo B35 będzie zawierać nie 30, a 35 proc. tego komponentu. To nie jest wiadomość, na którą czekali zatroskani o klimat naukowcy. To jednak nie koniec, ponieważ już teraz trwają testy drogowe biodiesla B40, które do 40 proc. zwiększy zawartość oleju palmowego. Gdy to się stanie, krajowe zapasy surowca zmniejszą się o dodatkowe 2,5 mln ton. Władze Indonezji rozważają też obniżenie podatku eksportowego, aby pobudzić sprzedaż oleju palmowego za granicę.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News