PILNE: Od 1 stycznia za wyrejestrowane auto na diesel lub benzynę, kierowcy otrzymają 2500 zł dopłaty! W Polsce zaczyna się rewolucja

PILNE: Od 1 stycznia za wyrejestrowane auto na diesel lub benzynę, kierowcy otrzymają 2500 zł dopłaty! W Polsce zaczyna się rewolucja

2500 zł dopłaty za wyrejestrowanie auta na diesel lub benzynę

Podaj dalej

Polskie drogi pełne są starych samochodów na diesel lub benzynę, emitujących masę szkodliwych związków. Najgorzej jest, gdy te nagromadzone są w centrach miast, bowiem to współtworzy smog. W Polsce zaczyna się jednak rewolucja, ponieważ od 1 stycznia 2023 r. część kierowców otrzyma zachętę 2500 zł, aby wyrejestrować swoje stare auto spalinowe.

Na taki krok zdecydowały się władze Krakowa, które przedstawiły szeroki plan pozbywania się z centrum miasta najbardziej emisyjnych samochodów. Stolica Małopolski jako pierwsza w kraju wprowadzi strefę czystego transportu na nowych zasadach określonych w Ustawie o elektromobilności. Początkowo nie będzie bardzo restrykcyjna, ale z drugiej strony będzie oferować ciekawe zachęty. Dla wielu osób może to być impuls do zadbania o powietrze w niechlubnej stolicy polskiego smogu.

Dla kogo 2500 zł dopłaty?

O zasadach strefy czystego transportu w Krakowie za chwilę. Najpierw warto zaznaczyć, że z jej zapisów zwolni się mieszkańców oraz działający tam przedsiębiorców. Otrzymają jednak bardzo ciekawą ofertę, bowiem jeśli do 1 stycznia 2024 r. wyrejestrują samochód spalinowy, to dostaną 2500 zł dopłaty. Będzie można ją przeznaczyć na rower elektryczny lub rower typu cargo.

Strefa czystego transportu w Krakowie (mapa)
graf. UMK

Alternatywnie będzie można wziąć 2-letni bilet na przejazdy komunikacją miejską KMK w strefach 1-3. Jeżeli obie opcje nie są interesujące, być może przekona opcja darmowego abonamentu na 2-letni wynajem roweru elektrycznego. Takie możliwości otwarto przed mieszkańcami i przedsiębiorcami z najbardziej atrakcyjnego centrum Krakowa (powyżej proponowana mapa strefy).

Co roku surowsze przepisy

W pierwszym roku funkcjonowania nowej SCT w Krakowie, do wytyczonego obszaru nie wjadą auta benzynowe i na diesel z normą Euro 1 lub Euro 2. Ryzyko spadnie zatem na większość konstrukcji z XX w. Jednak już od 1 stycznia 2024 r. minimalną wymaganą normą dla diesli będzie Euro 4 (auta od 2006 r. lub młodsze). Z kolei co najmniej Euro 5 (od 2011 r.) w silnikach Diesla będzie wymagane od 1 lipca 2025 r.

Dopiero od 1 stycznia 2027 r. zaostrzone zostaną przepisy dla benzyniaków, bo zacznie być wymagana norma Euro 4. W tym samym czasie diesel legalnie będzie mógł wjechać już tylko z normą Euro 6 (od 2015 r.). Z dniem 1 lipca 2028 r. młodsze będą musiały być też benzyniaki, bo oczekiwana będzie norma Euro 5. Ostatnim zaplanowanym etapem jest ten od 1 stycznia 2030 r. Wówczas diesle będą musiały mieć normę Euro 6d (od września 2019 r.).

Strefa czystego transportu w Krakowie
fot. krakow.pl

Czy to coś da?

Wszystko wspomniane działania mają przełożyć się na radykalną poprawę powietrza w Krakowie. Według wyliczeń tamtejszego magistratu, już w drugiej połowie dekady tlenków azotu (NOx) powinno być mniej o 78 proc. względem 2019 r. Natomiast zmniejszenie pyłów PM ma być na poziomie aż -89 proc. Jak przepisy będą się sprawdzać zweryfikuje rzeczywistość. Będzie to jednak zapewne ważny punkt odniesienia dla innych miast. Główne polskie metropolie też chcą niebawem utworzyć swoje strefy czystego transportu.

Źródło: Autokult

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News