PILNE: Od 1 stycznia duże zmiany w motoryzacji! Po 28 latach historyczny koniec kontrowersyjnych przepisów

PILNE: Od 1 stycznia duże zmiany w motoryzacji! Po 28 latach historyczny koniec kontrowersyjnych przepisów

Od 1 stycznia duże zmiany w motoryzacji

Podaj dalej

Z początkiem 2022 r. nastąpią duże zmiany dla całego świata motoryzacji. Największy rynek wprowadza od 1 stycznia nowe przepisy, które uznawano za dość kontrowersyjne. Takiej sytuacji nie było tam od 28 lat.

Co się zmieni od 1 stycznia?

Zgodnie z decyzją chińskiego Ministerstwa Handlu oraz Narodowej Komisji Rozwoju i Reform, od 1 stycznia usuwa się surowy wymóg wprowadzony w 1994 r. Wszyscy producenci samochodowi, którzy chcą sprzedawać auta na tym rynku nie muszą już zawiązywać spółek joint venture z lokalnymi podmiotami.

Tesla Giga Shanghai

Przepisy były dość surowe, bowiem wymagały równego podziału 50:50 w udziałach, ale wielcy gracze jak Volkswagen, Tesla czy Mercedes i tak się na to godzili. Niskie koszty pracy oraz ogromny rynek sprawiały, że przychody z tamtejszych działalności bywają bardziej dochodowe niż sprzedaż w Europie. Mimo że zyskami trzeba było dzielić się po połowie!

Pierwsze oznaki luzowania tego obostrzenia pojawił się w 2018 r., gdy chiński rząd pozwolił na zatrzymywania dla siebie 70 proc. udziałów. Wciąż jednak pozwalało to Chińczykom na dostęp do nowych technologii i nauczenia się wielu nowinek od motoryzacyjnych gigantów. Teraz nie jest to już konieczne, gdy Chińczycy sami potrafią wyprzedzać w innowacjach Europę lub USA.

Stacja wymiany baterii Nio

Zachęta dla nowych

Nowe przepisy otworzą bramy chińskiego rynku dla wielu mniejszych firm, często nawet startupów. Mowa m.in. o wkraczających na rynek aut elektrycznych producentów jak Rivian czy Lucid. Wielu dużych producentów będzie chciało wykupić większe udziały, na czym mocno zarobią państwowe spółki. Będzie to jednak działało w obie strony, bowiem przykładowo Daimler odsprzeda BYD swoje udziały w Denza, pozostawiając dla siebie ledwie 10 proc.

Sektor motoryzacyjny będzie teraz nielicznym wyjątkiem wśród dochodowych branż, które nie muszą tworzyć spółek joint venture. Na rynku chińskim pozostaje jednak wiele innych działalności, gdzie jest to niezbędne. Należą do nich m.in. branże związane z metalami ziem rzadkich, wyrobami tytoniowych oraz produkcją czy dystrybucją filmową.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News