PILNE: Od 1 marca państwowy gigant podnosi ceny na stacjach w Polsce! Kierowcy zapłacą nawet o 40 gr więcej

PILNE: Od 1 marca państwowy gigant podnosi ceny na stacjach w Polsce! Kierowcy zapłacą nawet o 40 gr więcej

Od 1 marca wyższe ceny na stacjach

Podaj dalej

Wiele wskazuje na to, że niskie ceny paliw na stacjach w Polsce odchodzą w zapomnienie. Diesel, benzyna i LPG kosztują coraz więcej za sprawą rosnących cen ropy naftowej. Jednocześnie rosną koszty energii elektrycznej, a to sprawia, że wyższe stawki obowiązuje także na stacjach ładowania aut elektrycznych.

Tutaj tarcza antyinflacyjna nie działa

Na podniesienie stawek od 1 marca 2022 r. zdecydowała się spółka PGE Nowa Energia, która w Polsce oferuje ładowarki zasilane energią odnawialną. „Czysty” prąd bez węgla będzie droższy dla kierowców o nawet 40 gr za za kilowatogodzinę. To w połączeniu z opłatami za czas ładowania sprawia, że ładowarki w usłudze pgedoladujauto.pl będą droższe od konkurencji. Wysokie koszty potęguje także stosowanie 23-procentowej stawki podatku VAT.

Ładowarka PGE Nowa Energia
fot. pgedoladujauto.pl

Inni operatorzy zastosowali już 5-procentową stawkę po wprowadzeniu Tarczy Antyinflacyjnej 2.0. PGE powołuje się jednak na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 6 czerwca 2018 r. Ten orzekł, iż ładowanie auta elektrycznego nie jest sprzedażą energii a usługą. 23 lutego 2022 r. odbędzie się rozprawa dotycząca skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, co może utorować drogę do stosowania 5 proc. VAT-u w ładowarkach PGE Nowa Energia.

Jakie ceny na stacjach od 1 marca?

Uwzględniając 23 proc. VAT, od 1 marca ładowanie auta prządem przemiennym (AC) będzie kosztować 1,39 zł brutto (1,1301 zł netto) za Kwh. To wzrost aż o 40 gr względem stawki, która obowiązuje do 28 lutego 2022 r. Ładowanie z AC nadal będzie jedyną opcją w PGE Nowa Energia, gdzie nie naliczane będą opłaty za czas spędzony przy ładowarce.

Ładowarka PGE Nowa Energia
fot. pgedoladujauto.pl

Szybkie ładowarki z prądem stałym (DC) podrożeją o nieco mniejszą kwotę. Punkty z mocą maksymalną do 30 kW będą kosztowały o 23 gr drożej, czyli 1,61 zł brutto za kWh (1,3089 zł netto). Zmaleje jednak cena za postój przy ładowarce z 5 do 3 gr za minutę. Niezmieniona będzie stawka za czas ładowania z najwyższą mocą do 50 kW (7 gr/min). Jednak cena za energię wyniesie już 1,72 zł brutto/kWh (1,3984 zł netto), czyli o 27 gr więcej.

Mniejsze blokady

PGE redukuje też kwoty, które są blokowane na karcie przed rozpoczęciem ładowania przez Portal Kierowcy PGEdoladujauto.pl. Przy ładowaniu AC ładowarka blokuje nie 100, a 50 zł. Z kolei w DC operator zabezpieczy 100, a nie 200 zł. Możliwe będzie też użytkowanie kart RFID.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News