PILNE: Nowe przepisy dotyczące jazdy po rondzie. Kierowcy w Polsce będą jeździć po nich zupełnie inaczej

PILNE: Nowe przepisy dotyczące jazdy po rondzie. Kierowcy w Polsce będą jeździć po nich zupełnie inaczej

Zebry są za blisko zjazdów z ronda

Podaj dalej

Jazda po rondzie w Polsce to dla wielu kierowców zagadka nie do wyjaśnienia. Różna interpretacja przepisów doprowadza do wielu kolizji, ale często przyczyną problemów jest sama budowa rond. Żeby temu zaradzić, rząd szykuje nowe przepisy, dzięki którym po rondzie Polacy będą jeździć zupełnie inaczej.

Dlaczego potrzebne są nowe przepisy?

Przyczyn kolizji na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym jest dużo. Często jest to niesygnalizowany zjazd, skręt z niewłaściwego pasa lub wymuszenie pierwszeństwa. Nierzadko kłopoty wynikają z gapiostwa, gdy ruch na rondzie nagle zostanie zablokowany. Do takich sytuacji zazwyczaj dochodzi przy przejściach dla pieszych umieszczonych tuż za zjazdem z ronda.

Nowe przepisy dotyczące jazdy po rondzie w Polsce
fot. olly – stock.adobe.com

Wystarczy awaryjne hamowanie przed „zebrą”, aby wywołać efekt domina. Nawet jeśli nie dochodzi do wypadku, to pogarsza się płynność ruchu, którą ronda mają z założania poprawiać. W celu wyeliminowania tego Ministerstwo Infrastruktury opracowuje zupełnie nowe przepisy dotyczące rond. Zgodnie z prawem będą musiały być zbudowane tak, aby zminimalizować ryzyko nagłego zatoru.

Jak zmieni jazda po rondzie w Polsce?

O planach ministerstwa dowiedzieliśmy się przy okazji interpelacji posła PiS Artura Szałabawki, którą wysłał do resortu infrastruktury. Zapytał w niej, czy możliwa jest zmiana przepisów budowy dróg, aby przejścia dla pieszych były bardziej odsunięte od zjazdów z ronda. Odpowiedzi udzielił mu wiceminister infrastruktury Rafał Weber, zapewniając o pochyleniu się nad tym problemem w projekcie nowych przepisów.

Przejścia dla pieszych będą odsunięte od rond
fot. Naeblys – stock.adobe.com

Zgodnie z zapowiedzią, ronda jednopasowe oraz turbinowe na drogach zamiejskich i ulicach będą musiały mieć „zebrę” odsuniętą od krawędzi o co najmniej 5 metrów. Jak zauważa Moto.pl, dla samorządów będą to jednak na razie zalecenia, do których miejmy nadzieję będą się bezwzględnie stosować. Wytyczne ministerstwa będą z kolei wiążące dla skrzyżowań budowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Tak czy inaczej jest to optymistyczna zapowiedź, bowiem jest szansa, że po rondach będziemy jeździć zupełnie inaczej, czyli dużo bezpieczniej.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News