PILNE: Nagły zwrot ws. zakazu Diesla, benzyny i LPG! W przejściu na auta elektryczne zapomniano o jednej rzeczy

PILNE: Nagły zwrot ws. zakazu Diesla, benzyny i LPG! W przejściu na auta elektryczne zapomniano o jednej rzeczy

JB Straubel

Podaj dalej

Widmo możliwości coraz szybszego wprowadzenia zakazu sprzedaży silników Diesla i benzynowych doprowadziło producentów samochodów do śmiałych deklaracji. Wielu z nich masowo zaczęło podawać daty przejścia na produkcję aut wyłącznie elektrycznych. Okazuje się jednak, że może to doprowadzić ich nawet do bankructwa, jeśli nie odrobią lekcji z obecnego kryzysu z chipami.

Gdy politycy coraz szybciej chcą osiągać neutralność klimatyczną, kolejni producenci samochodów są gotowi przesuwać deadline dla ich aut spalinowych. Silniki Diesla, benzynowe i LPG u niektórych mają zniknąć jeszcze długo przed końcem tej dekady. Przed takimi śmiałymi obietnicami przestrzega jednak współtwórca Tesli, JB Straubel. Wybitny inżynier i były dyrektor ds. technologii Tesli wytyka producentom, iż kiepsko poradzili sobie z matematyką. Jego zdaniem spalinowi giganci nie prześledzili dokładnie możliwości łańcucha dostaw, który trzeba analizować począwszy od tego, co dzieje się w kopalni.

Za dużo chętnych

„Wszyscy mówią, że w tym samym czasie przechodzą na elektryki” – zauważa JB Straubel w wywiadzie dla kanału YT „This Week in Startups”. „Myślę, że czeka nas z tym naprawdę bolesny okres” – dodaje. W jego ocenie fabryki na świecie mogą nie tylko nie nadążać z produkcją baterii samochodowych. Istnieje poważne ryzyko, że przy takim zapotrzebowaniu wytwarzanie akumulatorów mogą ciągle zakłócać braki różnych elementów składowych baterii. Chodzi o niedobory m.in. niklu, katod czy separatorów.

W efekcie może to wywołać globalny paraliż, jaki dziś wywołują braki chipów. Ryzyko zatrzymania produkcja sprawi, że baterii lub jej składników może nie starczyć dla wszystkich. Bez zabezpieczenia dostaw producenci samochodów, którzy zrezygnują z aut spalinowych, mogą wpaść w potężne tarapaty. To także przestroga dla polityków, którzy łatwo mogą wprowadzić zakaz dla samochodów z silnikami Diesla i benzynowymi. Jednak zbyt szybkie działania mogą mieć fatalne skutki ekonomiczne, bowiem zatrudnienie w przemyśle motoryzacyjnym spadnie wraz z postępującą elektryfikacją.

Redwood Materials

Nadzieja w recyklingu

Pewną próbę poprawy tej sytuacji chce wykonać JB Straubel, wraz ze swoim innowacyjnym startupem Redwood Materials. Jego firma wkrótce ma stać się potentatem recyklingu baterii. W ubiegłym miesiącu Redwood Materials nawiązało współpracę z Fordem, któremu zabezpieczy łańcuchy dostaw. Bez recyklingu i zwiększenia skali produkcji kilku krytycznych materiałów, elektryfikacja ugrzęźnie. „Nie możemy działać wystarczająco szybko w kwestii dekarbonizacji świata” – ocenia Straubel. „Przerażające jest uświadomienie sobie, jak bardzo to spieprzyliśmy i jak daleka jeszcze droga przed nami” – przestrzega.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News