Rozpoznawalność restauracji McDonald’s jest na całym świecie imponująco wysoka. Wielu fanów sieci fast food czeka jednak spory szok, bowiem popularne obiekty zaczynają totalnie zmieniać logo. Kierowcy, którzy będą wypatrywać z daleka charakterystycznego „M” mocno się zdziwią, bowiem teraz trzeba będzie szukać litery przypominającej… „B”.
Zmiana identyfikacji wizualnej to często duże wyzwanie dla marek. W tym przypadku jednak nie jest to efekt zaplanowanej kampanii, a nagłej zmiany właścicielskiej popularnej franczyzy. Było to wymuszone wycofaniem się sieci McDonald’s z Rosji, co wywołało niemałe oburzenie w kraju, którego władze najechały na Ukrainę. Sporo osób przeżyło to wyjątkowo ciężko, m.in. znany pianista, który przykuł się w ramach protestu do jednej z restauracji.
Jaka będzie nowa nazwa i logo rosyjskich McDonaldów?
Teraz okazuje się, że dotychczasowe „maki” nadal będą działać w Rosji, ale pod zupełnie inną marką i logo. Zamiast McDonald’s, restauracje otrzymają szyld „Wujek Wania”. Po rosyjsku zapisuje się to cyrylicą Дядя Ваня, a wymawia „Dziadzia Wania”. Z racji tego, że nowa ustawa podpisana przez Władimira Putina pozwala na łamania zagranicznych patentów, uznano, że nowe logo będzie mocno zbliżone do dotychczasowego.
Trademark squatting has begun in Russia.
On March 12th, a trademark application was filed for the McDonald's logo with the words "Uncle Vanya."
The Russian State Duma had earlier suggested that Russia would replace all McDonald's with "Uncle Vanya's."
h/t @Oh_89 #McDonalds pic.twitter.com/JlUfkLK67J
— Josh Gerben (@JoshGerben) March 16, 2022
Jak widać na wniosku patentowym z 12 marca, logo sieci Wujek Wania wykorzystuje przekręcone „M” z dodaną linią, aby przypominało „В” (czytane jako „W”) z cyrylicy. Dzięki podobieństwu, pomysłodawcy liczą na to, że franczyzobiorcy nadal będą mogli liczyć na tłumy, które były przyzwyczajone do marki McDonald’s. A co z jakością burgerów i innych dań? Władze stwierdziły ze spokojem, iż w ich kraju ludzie wiedzą „jak gotować kotlety i piec bułki w Rosji”.
Wujek Wania potrzebuje niecałego roku
Zmiana brandingu wszystkich restauracji powinna potrwać niecały rok. Władze Moskwy zamierzają wesprzeć franczyzobiorców dzięki preferencyjnym kredytom celowym, na które przeznaczą 500 mln rubli. W Rosji znajduje się 850 lokali po sieci McDonald’s, która 8 marca zapowiedziała wyjście z kraju rządzonego przez Władimira Putina. Restauracje po raz ostatni otwarto w niedzielę, 13 marca. Od poniedziałku, czyli 14 marca pozostają zamknięte.