PILNE: Koncern Stellantis wydał wyrok na Fiata! Do 2026 r. marka zlikwiduje większość modeli w Polsce

PILNE: Koncern Stellantis wydał wyrok na Fiata! Do 2026 r. marka zlikwiduje większość modeli w Polsce

Fiat 500L

Podaj dalej

W nowo opublikowanym raporcie finansowym koncernu Stellantis za rok 2021, nakreślono też przyszłość podlegających mu marek samochodowych. Czwarty producent świata wyznaczył graniczną datę, do której zmusi Fiata do wycofania większości obecnych modeli. Drastyczne cięcia obejmą nie tylko Polskę, ale i całą Europę.

Które modele Fiata idą pod topór?

Klamka zapadła, obecne Fiat Panda, Tipo, 500C, 500X, 500L do 2026 r. te samochody czeka likwidacja. To efekt decyzji koncernu Stellantis, który od 2027 r. przekształca Fiata w markę samochodów całkowicie elektrycznych. Drastyczna transformacja, bo zlikwidowane zostaną nawet hybrydy, dotyczy wyłącznie Europy. Choć nie jest to potwierdzone, jedynym modelem, który się uchowa w obecnej odmianie będzie elektryczny Fiat 500.

Fiat od 2027 r. tylko elektryczny
graf. Stellantis

Z raportu dowiadujemy się, że już w 2022 lub 2023 roku Fiat zaprezentuje zupełnie nowy, elektryczny model osobowy. Jaka będzie alternatywa dla 500-tki z baterią? To na razie pozostaje tajemnicą. Wkrótce pojawi się też alternatywa dla elektrycznego Ducato w postaci modelu Scudo „w prądzie”. Pojawi się też inny model elektrycznego samochodu użytkowego, ale tak jak w przypadku osobówki, nazwy nie ujawniono.

Mapa drogowa Stellantis 2022-2023
graf. Stellantis

W sprawozdaniu zaznaczono, że obecny Fiat 500e był liderem sprzedaży samochodów elektrycznych segmentu A w aż 12 krajach. W całym 2021 r. sprzedano 44 tys. egzemplarzy 500-tki z baterią i silnikiem elektrycznym. Obecnie w Polsce można go kupić wyjątkowo tanio, bo nawet za 72 500 zł. Jest to możliwe z dopłatą z programu Mój Elektryk (do 27 tys. zł) i Kartą Dużej Rodziny.

Nowy Fiat 500
fot. Fiat

Miliardy na elektryfikację

Stellantis zainwestuje w elektryfikację ponad 35 miliardów dolarów do 2025 roku. Część pieniędzy przeznaczy się na przekształcenie fabryki Mirafiori w Turynie we Włoszech w centrum produkcji pojazdów elektrycznych. Producent samochodów zabezpiecza również budżet dla zakładu w Termoli, aby produkować tam akumulatory litowo-jonowe.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News