PILNE: Już za 5 lat zakaz silników Diesla i benzyny w Unii Europejskiej? Potężny rozłam w PE ws. silników spalinowych

PILNE: Już za 5 lat zakaz silników Diesla i benzyny w Unii Europejskiej? Potężny rozłam w PE ws. silników spalinowych

Parlament Europejski

Podaj dalej

W Parlamencie Europejskim narasta spór o to, co zrobić z silnikami spalinowymi. Walka ze zmianami klimatu poprzez zielony transport tworzy coraz większe podziały wśród deputowanych. Okazuje się, że zakaz Diesla i benzyny może zostać zarówno przyspieszony, jak i w oógle wycofany.

Nowy radykalny pomysł

Obecna propozycja zawarta w słynnym projekcie „Fit for 55” zakłada, że nowe auta z silnikami Diesla i benzynowymi mają zostać zakazane od 2035 r. Z kolei już do 2030 r. samochody mają emitować o 55 proc. mniej CO2, co już wtedy wyklucza istnienie silników spalinowych bez układów hybrydowych.

Jan Huitema

Jednak są politycy, dla których takie propozycje są zbyt łagodne. Zdaniem holenderskiego polityka Jana Huitemy w 2030 r. emisja CO2 powinna spaść aż o 75 proc. Taki rezultat jest wymagający nawet dla hybryd plug-in. Propozycja Holendra zakłada też, aby już za 5 lat osiągnąć pośredni cel redukcji wyznaczony przez niego na koniec dekady.

„Rozwiązaniem nie jest mniejsza mobilność, ale czysta mobilność” – powiedział Huitema podczas posiedzenia komisji. „W pełni wierzę, że powinniśmy sprawić, by samochody były zeroemisyjne” – dodał.

Rośnie opozycja

Okazuje się jednak, że rośnie grupa polityków, która nie wyobraża sobie nie tylko zaostrzenia norm emisji spalin. Sprzeciw rośnie w ogóle wobec zakazu diesla i benzyny. Ta polityka jest nie po drodze szczególnie państwom ze wschodu Europy, które są wciąż słabo przygotowane na elektromobilność. Jednak głosy opozycjne słychać nawet w Niemczech.

Zakaz Diesla i benzyny w ogóle nie wejdzie?

„Nie możemy zakazać silników spalinowych do 2035 r.” – powiedział Jens Gieseke, kontrsprawozdawca z Europejskiej Partii Ludowej, największego ugrupowania politycznego w PE. „Jeśli zamierzasz zmienić wszystkie swoje tymczasowe cele i swoją tymczasową strategię, nie będzie to dobrze działać” – dodał wymownie sugerując, że to nie pora na radykalną zmianę reguł.

Obecnie trudno przewidzieć jak zakończy się ta batalia. Efekt tego jest taki, że Unia Europejska nadal nie przyjęła żadnych wiążących przepisów dotyczących wycofania z handlu samochodów spalinowych. Do zatwierdzenia takiej regulacjci konieczne jest wypracowanie kompromisu, co przy obecnych różnicach między członkami jest ogromnym wyzwaniem.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News