PILNE: Audi ratuje silniki Diesla! Do ich V6 TDI można teraz tankować nowe paliwo HVO. Jest dużo lepsze niż olej napędowy

PILNE: Audi ratuje silniki Diesla! Do ich V6 TDI można teraz tankować nowe paliwo HVO. Jest dużo lepsze niż olej napędowy

Diesel V6 TDI może jeździć na HVO

Podaj dalej

Koncern Volkswagena jest na dobrej drodze do uratowania silników Diesla. Audi ogłosiło, że już teraz do ich 282-konnych silników V6 TDI można tankować nowe paliwo HVO. Ten ekologiczny zamiennik oleju napędowego okazuje się dużo wydajniejszym produktem niż zwykły diesel.

Co to jest HVO?

HVO (ang. Hydrotreated Vegetable Oil) to hydrorafinowany olej roślinny. Produkuje się go poprzez hydrogenizację olejów i odpadów roślinnych. W procesie nie używa się metanolu, a zamiast tego wodoru, dzięki czemu jest to dużo bardziej ekologiczna alternatywa. W porównaniu ze starym dieslem, Audi twierdzi, że emisja CO2 spada od 70 do 95 procent!

HVO biodiesel
fot. Neste

Stosowanie HVO ma również dodatkową korzyść, ponieważ ma o 30 procent wyższą liczbę cetanową, co usprawnia proces spalania. To szczególnie ważne w chłodne zimowe poranki. Obecnie w Europie jest tylko około 600 stacji paliw, na których można znaleźć HVO. Większość z nich znajduje się w Skandynawii, ale kilka jest też w w Niemczech. Wkrótce może ich jednak drastycznie przybywać.

Który diesel może tankować HVO?

Silniki Diesla, a konkretnie V6 TDI kompatybilne z HVO są już dostępne dla modeli Audi od A4 do A8. Pojadą na nim też luksusowe SUV-y Q7 i Q8. Inżynierowie Audi potraktowali priorytetowo najpopularniejsze modele z silnikiem Diesla, dlatego Q5 dołączy do tego grona na początku przyszłego miesiąca. Audi A6 Allroad zostanie przystosowane tak samo jeszcze tego lata. Technologia wdrażana jest już teraż w VW Touaregach V6 TDI.

Audi SQ7 TDI
fot. Audi

Najnowszy pomysł na dekarbonizację silników Diesla zaczął się w czerwcu 2021 roku. Wtedy sprawdzono to rozwiązanie w modelach Q2, A3 i Q3 wyposażonych w czterocylindrowego turbodiesla. Niektóre z tych TDI w modelach od A4 do A7 oraz Q5 były kompatybilne z HVO w wybranych krajach zeszłego lata. W dłuższej perspektywie Audi i cała Grupa Volkswagen wprowadzą silniki spalinowe opracowane z myślą o przyjmowaniu odnawialnego paliwa syntetycznego.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News