Od poniedziałku w Polsce kończy się możliwość kupowania diesla, benzyny i LPG na dotychczasowych zasadach. Oto co się zmieni

Od poniedziałku w Polsce kończy się możliwość kupowania diesla, benzyny i LPG na dotychczasowych zasadach. Oto co się zmieni

benzyna diesel ceny paliw paliwo

Podaj dalej

Stacje paliw w całej Polsce od poniedziałku, a najpóźniej w ciągu tygodnia zaczną sprzedawać diesel, benzynę i LPG na innych zasadach. W przypadku niektórych obiektów zmiany mogą być naprawdę nieobliczalne. Można mieć jednak pewność, że ten nowy ład bardzo spodoba się kierowcom.

Diesel, benzyna i LPG tanieją od miesiąca

Kierujący już od połowy października mogą mieć coraz lepsze humory podczas odwiedzania stacji paliw. „W ślad za umocnieniem złotego i spadkiem cen paliw gotowych na rynku ARA, tanieją paliwa na rynku krajowym” – zauważają Urszula Cieślak i Rafał Zywert z Biura Maklerskiego Reflex. Za nami kolejny tydzień obniżek, które najmocniej widać było na oleju napędowym. Diesel potaniał o 10 gr i kosztuje już średnio 7,80 zł/l. Najtaniej w Polsce to paliwo tankuje się w woj. łódzkim, bo tam średnio po 7,75 zł/l.

Diesel, benzyna, LPG od 21 listopada
fot. freepik.com – irenemiller

O 4 gr na litrze zmniejszyła się średnia ogólnopolska cena za benzynę 98-oktanową. Teraz za jej litr płaci się zazwyczaj 7,31 zł, choć w poszczególnych regionach stawka jest dużo niższa. Przykładowo w woj. śląskim i świętokrzyskim za Pb98 płaci się średnio 7,08 zł/l. Najbardziej popularna benzyna 95-oktanowa potaniała z kolei o 2 gr na litrze do poziomu 6,62 zł/l. Pb95 najtaniej w kraju kupuje się w woj. lubelskim, bo po 6,58 zł/l.

2-groszowy spadek odnotowano też w przypadku autogazu, którego średnia cena spadła do poziomu 3,03 zł/l. Podobnie jak benzyna Pb98, LPG charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem cenowym. W woj. świętokrzyskim za autogaz płaci się jedynie 2,89 zł/l. Jednak wyprawa do woj. dolnośląskiego to konieczność płacenia za LPG aż 3,22 zł/l. To różnica 33 gr na litrze, ale przy wspomnianej benzynie Pb98 jest jeszcze większa (36 gr).

Paliwo 40 gr na litrze taniej
fot. freepik.com – maxlupascu

Licząc od połowy października benzyny staniały najbardziej, bo o 37 gr na litrze. Mocno w dół poszedł też diesel, którego kupuejmy taniej o 28 gr na litrze. W około miesiąc LPG potaniało o 9 gr na litrze. Jednak te spadki mogłyby być o wiele większe, ale właściciele stacji decydują się na nie bardzo ostrożnie.

Będą nowe zasady cenowe i szalone obniżki

„Te obniżki nie odzwierciedlają skali spadku cen na rynku hurtowym” – stwierdzają eksperci BM Reflex. „Daje to właścicielom szanse na realizowanie wyższej marży detalicznej i pozostawia miejsce na ewentualny dalszy spadek cen na stacjach w kolejnych dniach. Warto podkreślić, że taka sytuacja sprzyja większemu zróżnicowaniu cen na stacjach, zwłaszcza w przypadku oleju napędowego” – podkreślają.

diesel, benzyna, LPG - ceny od środy
fot. freepik.com – maxlupascu

Jedno jest zatem pewne. To koniec kupowania diesla, benzyny i LPG na obecnych zasadach cenowych. Od poniedziałku będziemy musieli obserwować nowe obniżki, ponieważ trend spadkowy w hurcie nadal nie ustaje. Skala spadków jest jednak trudna do oszacowania i na każdej stacji może być nieco inna. Jednak niższe ceny zobaczymy w całym kraju, zwłaszcza w przypadku benzyny i oleju napędowego.

Załamanie cen ropy naftowej

W piątek ropa Brent zaliczyła wyraźny zjazd notowań. Już rano kosztowała ok. 90 dolarów za baryłkę, a sesję zamknięto ze stawką ok. 87 USD/bbl. Ceny benzyn i olejów na rynku ARA spadły w skali tygodnia odpowiednio o 69 i 49 dolarów za tonę.

Ceny ropy spadają
fot. stock.adobe.com – Ded Pixto

„Na rynek wracają obawy o recesję i dalszy spadek tempa wzrostu konsumpcji ropy” – tłumaczą spadki analitycy BM Reflex. „Międzynarodowa Agencja Energii (IEA) spodziewa się spadku tempa wzrostu światowej konsumpcji ropy naftowej z 2,1 mln baryłek dziennie w tym roku do 1,6 mln bbl/d w roku 2023. Jeszcze w styczniu tego roku MAE prognozowała wzrost konsumpcji ropy naftowej w tym roku o 5,5 mln bbl/d, natomiast w przyszłym 3,3 mln bbl/d” – przypominają.

Rosja nie wyrabia limitu, a jej ropa jest coraz mniej potrzebna Europie

„W październiku zgodnie z danymi IEA produkcja ropy naftowej w OPEC+ była ponad 3 mln bbl/d niższa od obowiązującego limitu produkcji” – informują Urszula Cieślak i Rafał Zywert. „Rosyjska produkcja ropy naftowej w październiku ukształtowała się na poziomie 9,72 mln bbl/d czyli 1,29 mln bbl/d poniżej ustalonego w ramach porozumienia OPEC+ limitu. Zgodnie z październikową decyzją OPEC+, w listopadzie limit produkcji dla Rosji zostanie obniżony do 10,5 mln bbl/d” – dodają.

Ceny ropy spadają
fot. freepik.com – teppakorn

W minionym miesiącu dostawy ropy rosyjskiej do UE spadły o 44% do 1,4 mln bbl/d. Natomiast produktów naftowych o 23% (w tym diesla o 9%). Co ciekawe, Chiny otrzymają pierwszy od 2019 r. transport ropy naftowej z Rosji arktyczną Północną Drogą Morską. Rosyjski tankowiec z 500 tys. baryłek ropy, który 27 października opuścił port Murmańsk, zbliża się do chińskiego portu Rizhao w prowincji Shandong.

Źródło: www.reflex.com.pl

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News