Od poniedziałku kierowcom w Polsce już nie będzie tak wesoło. Paliwo na stacji będzie kosztować chore pieniądze. Oto ile naprawdę

Od poniedziałku kierowcom w Polsce już nie będzie tak wesoło. Paliwo na stacji będzie kosztować chore pieniądze. Oto ile naprawdę

Od poniedziałku paliwo w górę

Podaj dalej

Nadchodzący tydzień może nie wprawić kierowców w Polsce w dobry nastrój. Będzie to związane z podwyżkami i to naprawdę dużymi, które mogą z nami zostać jeszcze na długo. Analitycy Biura Maklerskiego Reflex przeprowadzili wnikliwą analizę rynku, z której jasno wynika, że tanio już było.

„Można powiedzieć ze stało się tak, jak miało się stać” – podsumowują przełom roku Urszula Cieślak i Rafał Zywert, eksperci BM Reflex. „Zgodnie z zapewnieniami rządzących, wpływ wyższego podatku VAT po likwidacji tarczy inflacyjnej na ceny paliw jest marginalny. Wzrost cen paliw wynikający ze zmiany stawki VAT z 8 do 23 proc. został zniwelowany obniżką cen w hurcie wprowadzoną od 31 grudnia” – stwierdzają.

benzyna diesel lpg ceny paliw paliwo
fot. freepik.com – irenemiller

Ile kosztuje paliwo, a ile dopiero będzie?

„Tylko na części stacji ceny wzrosły, ale i tak mniej niż wynikałoby to z różnicy w wyższym vacie i to raczej na krótko” – podkreślają analitycy. Z danych BM Reflex wynika, że na początku roku benzyna 95-oktanowa kosztuje średnia 6,57 zł/l. To tylko 3 gr na litrze więcej niż pod koniec grudnia. Bardziej, bo o 6 gr/l podrożała benzyna Pb98 do poziomu 6,31 zł/l. Z kolei diesel jest droższy zaledwie o 2 gr/l, czyli jego średnia cena to 7,67 zł/l. Mocno podrożał (+9 gr/l) tylko autogaz, bowiem za LPG płacimy średnio 3,03 zł/l.

„Sytuacja na rynku krajowym wydaje się być stabilna na początku roku” – oceniają Cieślak i Zywert. „Pomaga w tym notowana korekta cen ropy Brent w dół, ponownie w okolice poniżej 80 dolarów za baryłkę. W tej sytuacji w kolejnych dniach na rynku hurtowym, ale też stacjach paliw możemy notować zbliżone do obecnego poziomy cen. Poza autogazem, bo tu podobnie jak w tym tygodniu będziemy prawdopodobnie obserwować największy wzrost cen detalicznych” – prognozują.

benzyna diesel ceny paliw paliwo
fot. freepik.com – maxlupascu

Kulisy rynku międzynarodowego

Spadki cen ropy Brent w rejon poniżej 80 dolarów za baryłkę oznaczają spadek o ok. 4 USD/bbl w skali tygodnia. Tymczasem stawki rosyjskiej ropy Urals (FOB Rotterdam) spadły do 40 USD/bbl. „Tym samym spread cen spot Brent-Urals wraca do historycznych rekordów” – zauważają eksperci BM Reflex.

„Rosyjski eksport ropy naftowej droga morską spadł w grudniu do 2,65 mln bbl/d wobec 3,08 mln bbl/d w listopadzie” – wyliczają analitycy. „Rosja na rynki azjatyckie wysyła obecnie ponad 70 proc. swojego morskiego eksportu. Przed wybuchem wojny na Ukrainie było to 25 proc. Największym odbiorcą rosyjskiej ropy naftowej drogą morską stały się Indie (ponad 1,1 mln bbl/d). Natomiast całościowo największym klientem Rosji pozostają Chiny gdzie rosyjska ropa trafia drogą morską i bezpośrednio ropociągami (ESPO, Atasu-Alashankou). Europejski rynek diesla na początku nowego roku jest stabilny” – informują.

Ceny ropy spadają
fot. freepik.com – teppakorn

„W najbliższym okresie można oczekiwać rosnącej zależności europejskiego rynku diesla od dostaw z Bliskiego Wschodu i Azji jako alternatywy dla olejów pochodzenia rosyjskiego” – zapowiadają Cieślak i Zywert. „Chiński rząd zdecydował o zwiększeniu do 18,99 mln ton (46 proc.) limitów na eksport tzw. czystych produktów naftowych (benzyna, diesel, paliwo lotnicze). Limity eksportowe dla ciężkich olejów mają wzrosnąć o 23 proc. do 8 mln ton. Chiny już w ubiegłym roku znacznie zwiększyły dostawy diesla do Europy, szczególnie było to widać w okresie czerwiec-październik” – dodają.

Źródło: www.reflex.com.pl

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News