Po miesiącach testów w swoich ośrodkach badawczych w całej Europie, Stellantis stwierdził ważny przełom. 24 rodziny silników w europejskich pojazdach sprzedawanych od 2014 roku, reprezentujące 28 milionów eksploatowanych pojazdów, są gotowe do korzystania z zaawansowanego e-paliwa. Chodzi o typ „drop-in”, czyli bez konieczności wprowadzania jakichkolwiek modyfikacji w układzie napędowym. Testy zostały przeprowadzone przy użyciu zastępczego e-paliwa dostarczonego przez Aramco. Saudyjski koncern jest jedną z wiodących na świecie zintegrowanych firm energetycznych i chemicznych.
Co to jest e-paliwo i co to da?
Wiele osób nie wiem czym jest niskoemisyjne e-paliwo to syntetyczne paliwo typu „drop-in”. To jest otrzymywane w wyniku reakcji wychwyconego bezpośrednio z atmosfery lub w obiekcie przemysłowym CO2 z odnawialnym wodorem. Zastosowanie niskoemisyjnego paliwa eFuel może potencjalnie zmniejszyć emisję dwutlenku węgla z istniejących pojazdów spalinowych. O ile? Sporo, bo o co najmniej 70% w całym cyklu życia, w porównaniu z paliwami konwencjonalnymi.



Ned Curic, dyrektor ds. inżynierii i technologii w Stellantis, powiedział: „Naszym priorytetem jest zapewnienie bezemisyjnej mobilności dla wszystkich, ze szczególnym zwróceniem uwagi na elektryfikację, a nasza współpraca z Aramco jest ważnym i kolejnym krokiem na tej drodze, z myślą o istniejących już eksploatowanych flotach pojazdów. Badamy wszystkie rozwiązania, aby wzmocnić naszą ambitną strategię, by do 2038 roku stać się firmą o zerowej emisji dwutlenku węgla. Paliwa zastępcze typu „drop-in” mogą mieć ogromny i niemal natychmiastowy wpływ na zmniejszenie emisji CO2 przez istniejącą flotę pojazdów, oferując naszym klientom łatwą i opłacalną opcję zmniejszenia śladu węglowego – tak prostą, jak wybór innej pompy paliwa na stacji paliw, bez konieczności dokonywania jakichkolwiek modyfikacji w ich pojazdach”.
Amer, główny technolog ds. transportu w firmie Aramco, powiedział: „Cieszymy się, że możemy współpracować ze Stellantis, jednym z wiodących światowych producentów samochodów, dokonując oceny wydajności naszych formuł paliwowych, które zostały tak opracowane, by odwzorować oczekiwane parametry e-paliwa w silnikach eksploatowanych już pojazdów tej firmy. Wyniki testów utwierdzają nas w przekonaniu, że paliwo syntetyczne może być rozwiązaniem typu „drop-in” dla istniejących pojazdów, a jeśli jest produkowane w procesach niskoemisyjnych, może odegrać ważną rolę w ograniczaniu emisji dwutlenku węgla w branży transportowej i wspieraniu uporządkowanej transformacji energetycznej”.
E-paliwo zatankujemy lada moment
Poprzez swój długoterminowy plan strategiczny Dare Forward 2030, Stellantis dąży do zmniejszenia do 2030 roku swojego śladu węglowego o połowę. Względem czego? Porównując ze wskaźnikami z 2021 r. Celem jest też osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do roku 2038. Według szacunków Stellantis, wykorzystanie niskoemisyjnego e-paliwa może objąć nawet 28 milionów pojazdów. Potencjalnie może to zmniejszyć emisję CO2 w Europie, w latach 2025-2050, o 400 milionów ton. Przeprowadzone przez Stellantis testy zastępczych e-paliw obejmują wiele zakresów. Chodzi m.in. o testy emisji spalin z wydechu, zdolności rozruchu, mocy silnika, niezawodności, interakcji z olejem, testy zbiornika paliwa, przewodów paliwowych i filtrów, a także wydajności paliwa w ekstremalnie niskich i wysokich temperaturach.

Aramco pracuje obecnie nad dwoma zakładami demonstracyjnymi w celu zbadania możliwości produkcji niskoemisyjnych paliw syntetycznych. W Arabii Saudyjskiej, współpraca Aramco i ENOWA (Neom Energy and Water Company) koncentruje się na zademonstrowaniu możliwości produkcji syntetycznej benzyny przeznaczonej do lekkich pojazdów osobowych. W Bilbao w Hiszpanii natomiast, Aramco i Repsol badają możliwości produkcji niskoemisyjnego syntetycznego oleju napędowego oraz paliwa do samochodów i samolotów. Ponadto Aramco współpracuje z zespołami wyścigowymi i organizatorami zawodów. To po to, aby dalej testować i demonstrować potencjał paliwa niskoemisyjnego jako rozwiązania typu „drop-in”. To znaczy pozwalającego na redukcję emisji dwutlenku węgla w pojazdach z silnikami spalinowymi.
Źródło: Stellantis